friesjournaal logo

Ger van Langen (l) en Peter Zijlema van Scopius, een bedrijf dat de energietransitie financiert, realiseert en beheert.

HOLWERD – Je zou het ergens logisch vinden dat je met zonnepanelen of windmolens de energie opwekt voor de 40 laadpalen op het autodek in Holwerd. Maar dat mag niet.

‘Wij bevinden ons hier in een werelderfgoed,’ zegt Ger van Langen, directeur van Wagenborg Passagiersdiensten. 

Dat de voorziening is getroffen moet dan ook als een service worden gezien aan de bezoekers van Ameland die met een stekkerauto naar Holwerd zijn gereden.

Techniek en capaciteit zijn vooralsnog ontoereikend om meer laadplaatsen te plaatsen maar dat gaat in de toekomst wel gebeuren.

Er zijn 900 plaatsen op het parkeerdek en na de eerste stap van 40 volgt een uitbreiding richting 100. De ontwikkelingen gaan echter snel.

‘Wij zullen daar op inspelen,’ aldus Ger.

Snel laden is natuurlijk niet nodig voor mensen die de tijd nemen voor een Wadbeleving. Dat gebeurt ‘slow’, en tegen het normale tarief. 

Bang voor ‘laadpaalplakkers’ is men niet.

‘Zo’n 85 procent van de parkeerders staat er tussen de drie en vier dagen. Daardoor is het risico dat de laadpalen extreem lang bezet zijn erg klein. De laadsnelheid is bovendien afgestemd op het gemiddeld bezoek. Zo kunnen we ook beter gebruikmaken van de beschikbare capaciteit.’

Partners