GROUW – Tijdens de laatste wedstrijd van sc Heerenveen tegen Feyenoord werd voetbalkijkend Nederland er weer eens mee geconfronteerd: de UNIS Group in Grouw is naarstig op zoek naar mensen. In een tijd dat veel bedrijven de eindjes aan elkaar moet knopen en mensen op straat komen te staan, stoomt de UNIS Group onverdroten en anticyclisch door. Inmiddels heeft het concern verkoopvestigingen in Polen, Hongarije, Roemenië, Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland en in Brazilië is een reparatievestiging. De man achter het succes is Peter de Vries (56). Een pur sang ondernemer met een Steve Jobs-achtige uitstraling. Hij ontdekte een gat in de markt en zijn bedrijf is op het terrein van elektronicareparaties toonaangevend. Een nieuwe uitbreiding van de hoofdvestiging is gaande.
Terwijl de werkgelegenheid in dit land zwaar onder druk staat, adverteren jullie intensief om medewerkers te werven. Is dit de wereld op zijn kop? ‘Nou nee, want er zijn ook sectoren waarin het goed gaat. Neem bijvoorbeeld de recyclingindustrie. Na de enorme vlucht die de automatisering heeft gemaakt is er veel vraag naar het repareren van PLC’s, operation panels, robotelektronica en aandrijvingen en daar komen de servomotoren straks bij. De reparatiemarkt is booming.’
Alsof er geen crisis bestaat. ‘Er is echt wel wat mis met de markt, hoor. Als wij iemand vragen voor de backoffice krijgen we honderd reacties binnen. Dat is geen teken van weelde. En dat zo’n mooi bedrijf als Noppert failliet gaat heeft met niks anders te maken dan de economische crisis.’
Hoe is het allemaal begonnen? ‘Mijn bedrijf ontwikkelde in 1984 geheugenkaarten voor Texas Instruments. Op een gegeven moment komt Hunter Douglas binnen met de vraag of wij een probleem konden oplossen. Ik dacht: doen. Die opdrachtgever had een leuk netwerk. Wel, zo is mijn business ontstaan. In 1994 ging ik verder onder de naam UNIS Group.’
Is nieuw niet praktischer en voordeliger? ‘Nee. Het is geen weggooispul waar wij mee bezig zijn. Het is geen consumentenelektronica als wasmachines en laptops die je het beste kunt wegflikkeren als ze het niet meer doen omdat repareren al gauw te duur is. Wat wij binnenkrijgen is industriële elektronica en dat is een duurzame markt. Zelfs reparaties van tweede- en derdehands producten zijn nog aantrekkelijk. Het zijn automatiseringsonderdelen en printplaten die industriële processen op gang houden. Fabrieken kunnen zich geen stilstand permitteren. Vaak betreft het onderdelen waar geen supporting op zit van de leverancier of ze zijn uniek. Dan heb je dus een techneut nodig die het probleem kan verhelpen. Bovendien willen onze klanten een snelle service en die kunnen wij hen bieden. Spoedklussen zijn aan de orde van de dag, altijd wel tussen de twintig en dertig per week. Wij hebben zelfs een speciale spoedmedewerker aangesteld. Taxi’s uit binnen- en buitenland rijden hier af en aan. Opdrachtgevers wachten voor de deur en slapen zelfs in de auto totdat het onderdeel gerepareerd is en ze het weer meenemen. Wij plegen zo’n 25.000 reparaties per jaar.’
Elke reparatie staat op zich. Hoe vogel je uit wat er mankeert en hoe je het probleem oplost? ‘Wij hebben slimme techneuten die werken met geavanceerde test- en meetapparatuur. Wij hanteren leersystemen en bouwen zo ervaring op. Met behulp van klantinformatiesystemen documenteren wij reparaties en werkwijze.’
Wat maakt UNIS Group succesvol? ‘Onze formule en het complete pakket aan diensten. Wij zijn een one-stop-shop. Daarbij hebben onze klanten de garantie van goed werk, kwaliteit en snelle levertijden. En wat niet onbelangrijk is: wij zijn zelfkritisch, wij geven fouten toe als we die gemaakt hebben. Onder het motto: een klacht is een kans.’
Wat voor mensen zoeken jullie? ‘Technische mensen, zeg maar reparateurs, administratieve medewerkers, inkopers en internetspecialisten in de E-commerce. Momenteel lopen er 15 vacatures, maar we blijven scouten.’
Kun je voor zo’n functie gestudeerd hebben? Hoe krijg je de juiste vakmensen? ‘Er zit bij ons veel knowhow en ervaring omdat de meeste mensen al jaren bij ons werken. Nieuwe mensen leren bij ons veel in de praktijk. Er solliciteren met name MBO’ers en HBO’ers. Het belangrijkste is dat de mensen intelligent zijn, gemotiveerd zijn en zelfstandig kunnen werken.’
Hoe is het opleidingsniveau in Nederland? ‘Dat kan beter. Technisch vakonderwijs zou populairder gemaakt moeten worden en bètastudies zouden meer studenten moeten trekken. Het feit dat wij in Grouw op een personeelsbestand van 110 mensen veertien nationaliteiten in huis hebben is tekenend.’
Hebben jullie concurrentie? ‘In het buitenland zitten er een paar. In ons land zijn wij de nummer één. Enkele ex-medewerkers zijn voor zichzelf begonnen, maar sinds hun vertrek zijn wij verdrievoudigd.’
De reclame om mensen naar de UNIS Group te halen valt op. ‘Ja, ik krijg regelmatig reacties. Soms belt er zelfs een klant op.’
Waarom via de boarding in het Abe Lenstra stadion? ‘Omdat sc Heerenveen een goed medium is. Vandaar dat we bij de slotwedstrijd nog even extra goed in beeld wilden komen. Vinden onze gasten die we in onze skybox inviteren ook leuk.’