BOLSWARD – Met een groots Koffie Thee Event in Thialf vierde Brandsma Koffie het 125-jarig bestaan. Een jubileum op zo’n manier herdenken zegt veel over het bedrijf. Brandsma gaat altijd voor de inhoud. Geen receptie of feest, maar laten zien wat de koffie- en theewereld van vandaag de dag inhoudt.
En dat is veel, meer dan je zou denken: koffiecocktails om ook bij een temperatuur boven de twintig graden, wanneer de trek in koffie afneemt, koffie te kunnen verkopen; nieuwe merken brengen voor de ruigere en jongere koffiedrinker; koffierecepten lanceren met bijvoorbeeld Fryske dúmkes; flitsende beeldcampagnes via Instagram vertonen om de nieuwe generatie die nog moet wennen aan koffie te bereiken; en dan vooral het ultieme koffiezetten met behulp van een app! Dat laatste is heel hip op de werkvloer van vooruitstrevende organisaties.
Dan hebben we het nog niet eens over de thee gehad, een vooral bij dames populaire drank. Thee is een genietmoment geworden. Hengelen met een zakje in een theepot is uit. In restaurants en cafés heeft men tegenwoordig een theekaart. Personeel wordt door Brandsma getraind hoe je thee moet zetten.
Brandsma begon als kruidenierswinkel maar ging zich in de loop der jaren beperken tot koffie en thee. Maar daarin doet het bedrijf wel alles: de levering van de apparaten, de techniek en de service aan horeca en grootverbruikers. En uiteraard de koffie. Al veertig jaar is Brandsma noordelijk dealer van Pelican Rouge(Roode Pelikaan). Verder zijn er eigen koffies bijgekomen zoals Ús Kofje dat in het kader van culturele hoofdstad in twee melanges op de markt is gekomen, en IJzersterk. Beide slow roastedkarakterkoffies gebrand in een ambachtelijke branderij voor de avontuurlijke, ruigere en jongere koffiedrinkers. Voor de optimale en complete koffiebeleving en om de merken smoel te geven levert Brandsma er kwalitatief hoogwaardig servies en bedrukte suikersachets bij.
Thialf, een partner van Brandsma, was het Mekka voor de fijnproevers. Leveranciers, inspirerende gasten uit de koffiewereld en relaties waren uitgenodigd om elkaar te ontmoeten en te inspireren.
‘De dag stond in het teken van motivatie, inspiratie, demonstratie en felicitatie met als thema Van Start tot Finish,’ aldus directeur Menno Brandsma (48), de vierde generatie. De aftrap werd verricht door Lex Wenneker (tweede tijdens de finale van het World Barista Championship 2018) en olympisch kampioene shorttrack op de duizend meter Suzanne Schulting.
TopBrewer
Brandsma vernieuwt voortdurend. Dochteronderneming TopBrewer, met een showroom gevestigd aan de Amsterdamse Zuidas om dicht bij de klandizie te zitten, brengt luxe gestileerde koffiesystemen die volledig opgaan in het interieur. Dit bedrijf wordt gerund door Menno’s broer Bennert en diens partner Hanneke ten Buuren. Ze demonstreerden hoe je op afstand je eigen koffie kiest en samenstelt.
‘Via een app op je smartphone of tablet kun je overal exact jouw favoriete kop koffie, cappuccino of welke koffie dan ook regelen. Eén klik op de knop en het wordt vers voor je gezet. Ieder zijn of haar personal koffie,’ zegt Menno.
Hanneke voegt eraan toe dat koffie verbindt en een spil is op kantoor: ‘Rond de koffiemachine kom je elkaar tegen, neem je zaken door, spreek je af of vertelt je wat je hebt beleefd.’
Tot de klantenkring behoren grote corporates en instellingen, maar ook hotels en trendy grand cafés kiezen in toenemende mate voor deze revolutionaire koffiebeleving. Zelfs Google en Microsoft hebben het koffiesysteem ontdekt.
Eddy Brandsma sr. liep samen met kleinzoon Rink (11) trots rond in Thialf. Hij kwam in 1964 in de zaak na het vroegtijdig overlijden van zijn vader. Zes jongens waren er: Gerry, Emiel, Eddy, Menno, Harry en George. Eddy studeerde aan Nyenrode en trad in vaders voetsporen.
‘Menno doet het geweldig, petje af. Het bedrijf staat stevig in de markt.’
Onder de bezielende leiding van Menno Brandsma, die als vierde generatie inmiddels al weer achttien jaar aan het roer van het familiebedrijf staat, werd er een flinke slag gemaakt op het gebied van slimme technische innovaties.
‘Nog altijd is koffie onze corebusiness, maar je moet verder durven kijken. Iedere generatie moet iets nieuws toevoegen aan het bedrijf.’