SINT NICOLAASGA – Jan Wiete Rumpff heeft als handelsondernemer overal contacten. Samen met zijn vrouw Mariska runt hij in Sint Nicolaasga Rumpff Trading, gespecialiseerd in wereldwijde handel van bouwmachines tot karakteristieke voertuigen, bedrijfswagens en klassiekers. Deze elegante Ford pick-up is zo’n auto die je tot de laatste categorie mag rekenen. Jan Wiete gebruikt de bruinbeige pick-up voor zijn werk, maar ja, alles is bij hem te koop. Dus ook deze auto.
Wat voor auto is het?
‘Dit is wat speciaals. Gewone Ford pick-ups van dit model zijn er wel meer, maar dit is een Ranger. Een voorloper van de F-serie en de eerste met verlengde bak van 6,5 meter en super cab, een dubbelcabine.’
Hoe ben je aan deze auto gekomen?
‘De auto was van een man die ziek werd en geopereerd moest worden. Om die operatie te kunnen betalen moest hij deze Ford verkopen.’
Hoe weet je op afstand of de auto nog in goede staat is?
‘Daar moet ik maar op vertrouwen. Ik heb in twintig jaar een groot netwerk aan goede contacten opgebouwd. Het gebeurt zelden dat wat ik koop niet aan de verwachting voldoet. Neem deze pick-up. De meeste van zulke auto’s in Amerika hebben jarenlang stilgestaan en dan moet er veel aan gebeuren. Maar ik wist dat de eigenaar van deze auto er dagelijks in reed. Het is wel bijzonder dat ik er aan gekomen ben want ook in Amerika is deze auto een klassieker geworden. Men houdt ze daar graag zelf.’
Je weet niet hoeveel deze auto heeft gereden.
‘Nee. Dat komt doordat de teller bij 100.000 km opnieuw begint. Hoe vaak het klokje is rondgegaan weet ik niet. Ik schat een keer of zeven, acht. Maakt ook niet uit. Deze Ford heeft een FE-motor met een laagtoerenblok. Een zogeheten million miles engine. De motor loopt als een naaimachine en heeft geen onderdruk. En mankeert er motorisch wat aan, dan laat ik hem reviseren. Onderhoud aan de reguliere wagens laat ik uitvoeren door garage Bosma hier vlakbij en de Amerikaanse Fords worden onderhouden door specialist Down Town Cars in Grootegast.’
Onderdelen zijn verkrijgbaar?
‘Je kunt alles bestellen, ook al omdat deze Ford gewild is bij liefhebbers.’
Roest ‘ie niet?
‘Er zitten een paar patinaplekjes op, door zonneschade. Niet erg. Eigenlijk hoort het bij zo’n auto. Als je hem super strak maakt is ‘ie niet mooi meer. Deze auto’s werden gebouwd van dik staal. Rotten doen ze vrijwel niet. Maar ik rij ’s winters niet in zout op de weg. Het chassis is van kaal ijzer. Dus dat waag ik er niet op.’
Wat zit er op en aan?
‘Stuurbekrachtiging, automaat, airco, rembekrachtiging, voor schijfremmen. Als je dat vergelijkt met Europese auto’s van die tijd is het ongelooflijk hoeveel voorsprong in techniek de Amerikanen hadden.’
Amerikaanse auto’s staan bekend als benzineslurpers. Wat is het verbruik van deze?
‘Dat weet ik niet en het interesseert me ook weinig. Als de tank leeg is moet ‘ie vol. Eén op zes moet kunnen. Je moet ook niet te hard rijden met zo’n auto. Gewoon de kruissnelheid aanhouden van 110 kilometer per uur. Dat rijdt het lekkerst, is het best voor de motor en dan verbruikt ‘ie ook niet het meeste. Als je zuiniger wil rijden moet je er een LPG-tank in zetten en op gas rijden.’
Jullie hebben een gezin met vier kinderen. Hebben die allemaal een plekje?
‘Er kunnen zes mensen in en dat aantal staat ook op kenteken, zoals ook het trekgewicht op kenteken staat waardoor je er een caravan aan kunt koppelen. Je kunt er een wereldreis mee maken.’
Waardevast, deze auto?
‘Hij zal nooit minder waard worden. Dus ja.’