HEERENVEEN – Lume Paulusma mag dan het gezicht zijn van Speedbooks (financiële rapportagesoftware), Konstantijn Mikes kwam met het idee. Alleen: er was een investeerder nodig. Het puzzeltje paste precies toen Lume zijn belang in een deurwaarderskantoor in Amsterdam verkocht.
Als ondernemer met een accountantsverleden en werkzaam geweest als controller en financieel directeur, was hij bij uitstek de aangewezen persoon om als grootaandeelhouder Speedbooks van impulsen te voorzien. De twee leiden gezamenlijk vanaf de start een succesvolle onderneming die bij het tienjarig bestaan internationaal de vleugels uitslaat.
Konstantijn was al bezig in de financiële rapportagesoftware, maar meer in de implementatie ervan en in het verzorgen van trainingen.
Lume: ‘Ik had al ervaren dat de materie te ingewikkeld was. Ik wilde het veel gebruiksvriendelijker hebben. Ons concept is simpel. Wij bouwen geen software vanuit de visie van de programmeur, maar vanuit de visie van de gebruiker, van onze klant.’
Zelf heeft hij naar eigen zeggen ‘de ballen verstand’ van software, maar hij is als potentiële gebruiker en met zijn financiële bagage een kritische factor.
‘Ik test zelf. Ik kan doorgronden of onze pakketten in de praktijk werken,’ aldus Lume.
Grafische overzichten
De doelgroep van Speedbooks is te onderscheiden in twee categorieën: accountants- en administratiekantoren en het MKB met een eigen financiële administratie, zeg maar de bedrijven met tien werknemers of meer. Bedrijven ook die begrotingen opstellen en een koers uitzetten.
Konstantijn: ‘Zonder de cijfers paraat te hebben kun je een onderneming niet leiden. Je moet up to date weten wat je cashflow is, je liquiditeit en zo meer. Met onze software kunnen bedrijven relevante informatie uit hun financiële administratie halen, vertaald in mooie, heldere grafische overzichten.’
Lume: ‘Vergelijk het met de brug op een schip. Als je vaart heb je navigatieapparatuur nodig, als je een onderneming stuurt heb je Speedbooks nodig.’
Het aantal gebruikers is de vierduizend gepasseerd. Ze hebben een licentie; een abonnement inclusief onderhoud, updates en aftersales. Op verzoek
Lume: ‘Wij hadden van meet af een groeimodel voor ogen. Inmiddels zijn we de grootste van Nederland, al heeft dat wat langer geduurd dan verwacht.’
Vanaf nu gaat hij zich op het buitenland richten en op de grote accounts. Om de basis te versterken is Erwin Porte uit Nijeholtwolde aangetrokken. Hij heeft saleservaring en is per 1 januari aangesteld als operationeel directeur.
Binnenkomen in appcenters
‘Wat wij willen, zegt Lume, is dat wij wereldwijd binnen de appcenters komen en dat onze software als een verlengde of aanvulling wordt gekoppeld aan andere systemen. Dan hoeven we alleen maar onze software te vertalen en is onze software gemakkelijk op te schalen. Zo zijn we ook gekoppeld aan Quick Books in Amerika die het grootste boekhoudprogramma heeft met 9,6 miljoen gebruikers.’
Dan lachend: ‘Doe ons maar één dollar… per maand per gebruiker!’
Konstantijn: ‘Met onze naam hebben we al geanticipeerd op Quick Books.’
Lume: ‘Speedbooks bekt ook lekker.’
Om de distributie verder te versoepelen ging op 26 februari, toen het tweede lustrum werd gevierd, Speedbooks Online de lucht in. Dan hoef je Speedbooks niet zelf meer op de computer te hebben, maar kun je overal inloggen.
Daar waar Konstantijn op de achtergrond blijft, daar is de flamboyante Lume alomtegenwoordig. Dus krijg je dan ook klanten uit alle kringen. Een paar bekende zijn Armin van Buuren, Frank en Ronald de Boer en het ander broeder-duo Timen Tom Coronel. Gebruikers zijn vaak ambassadeur van Speedbooks en veel klanten komen via-via binnen.
Om zelf bekend te worden doet Speedbooks veel aan sponsoring en afficheert men zich met tal van evenementen. Het maatschappelijk belang wordt niet vergeten. Het Foppe Fonds, het Gehandicaptensportfonds en KiKa mogen rekenen op steun. Een van de laatste uithangborden is autocoureur Nyck de Vries uit Uitwellingerga. Hij racet in het voorportaal van de Formule I. Een langgekoesterde ambitie is het hoofdsponsorschap van sc Heerenveen, een wens die door de waardedaling steeds dichterbij komt.