friesjournaal logo

Johan en Hanneke Dalstra.

SURHUISTERVEEN – Een vakantie is wel het laatste wat mensen van hun prioriteitenlijstje schrappen. Iedereen wil er jaarlijks op uit. Dat bleek eens te meer op de traditionele reisinformatiedag van Dalstra in Surhuisterveen. Daar kwamen meer dan vijftienhonderd mensen op af.

Al veertig jaar organiseert het touringcarbedrijf deze dag aan het begin van een nieuw jaar. Bezoekers informeren en oriënteren zich. Maar ze boeken ook. Je kunt op het reisbureau meteen zaken doen. Alle medewerkers zijn aanwezig en staan in de vele kramen om iedereen met raad en daad bij te staan. Het druilerige weer is gunstig: mensen hebben dan geen zin in een boswandeling.

Directeur Johan Dalstra wordt om de haverklap aangesproken. Voor iedereen heeft hij aandacht.

‘De verkoop is nu op zijn hoogtepunt,’ zegt hij. ‘Mensen willen een keus maken maar ze moeten ook hun vakantieplanning opgeven bij hun werkgever.’

Velen ziet hij niet voor het eerst: ‘Tachtig procent van de boekers zijn repeaters. Een teken dat we het goed doen.’

Over het bezoekersaantal is hij heel tevreden: ‘Bijzonder dat zoveel mensen hier naar toe komen, alleen voor ons! Dit is tenslotte geen vakantiemarkt.’

Alhoewel, je zou het bijna wel zeggen want Dalstra biedt alles op vakantiegebied. Bus-, auto-, fiets-, vlieg- of motorvakantie, je kunt er in alles bij het bedrijf terecht.

Een succesnummer is de fietsvakantie, laat Johan weten. 

‘Mensen nemen hun eigen fiets mee die wij in speciale aanhangtrailers laden. Alle dagen zijn er andere routes. Meestal duurt zo’n vakantie acht dagen en logeert men in twee hotels. De hele tijd is de chauffeur aanwezig. Die doet meer dan de bus besturen en fungeert tevens als host, gids en vraagbaak. Vakantiegangers vinden dat heel plezierig en vertrouwd.’

Tot op hoge leeftijd zijn deelnemers in de markt voor zo’n vakantie. Er zijn er die de tachtig al gepasseerd zijn. 

Bijzonder zijn de specialismen zoals de populaire slagveldreizen naar België en Normandië van Wybo Boersma, de oud-directeur van het Airborne Museum. Verre bestemmingen doet Dalstra ook, onder meer naar China.

Johan: ‘Er gaan van ons altijd Nederlands sprekende gidsen mee.’

Na afloop wordt er opgeruimd en geniet al het personeel van een gezellige nazit.

Johan: ‘Deze dag is voor ons een feest.’ (AvK)

Partners