‘Opknappen is nog leuker dan rijden’
SNAKKERBUREN – Klaas de Vries (67) is een liefhebber van Engelse oldtimers. In zijn garage in Snakkerburen – die heel compleet is ingericht met draaibank, brug, plaatwerkbuiger en spuitinstallatie – staan een paar modellen die niet allemaal rijden omdat ze nog startklaar moeten worden gemaakt, of nog op de afronding van een opknapbeurt wachten. Wij zien een Alfa Romeo (een van de eerste Spyders uit 1962), een Chevrolet uit 1951, een Morris Minor uit 1960, een Triumph Herald uit hetzelfde jaar, MG Midget uit 1973 en, daar gaat het hier om, een MG YA uit 1949. MG bouwde veel sportieve modellen (in de jaren ’20 en ’30 stond MG synoniem aan ‘racecars’), maar deze dichte vierdeurs sedan (saloon) was een auto voor de middenklasse en betaalbaar voor veel mensen. MG (Morris Garages) vindt zijn oorsprong in 1924. MG bouwde tot 1980 tientallen types. De saloons werden in de periode 1947-1971 gefabriceerd.
Wat spreekt jou aan in deze auto?
‘Het is gewoon een mooi model en hij rijdt soepel. De YA heeft, zeker voor een Britse auto, een vering waar je u tegen zegt. Je zweeft over de weg. Van binnen heeft ‘ie een klassiek Britse uitstraling. Neem het decoratieve dashboard. Simpel, maar het lijkt heel wat. De roodleren bekleding en de houten vloer, gewoon voor een auto uit die tijd, geven de auto grandeur. En je ruikt het direct, die combinatie van hout en leer. Hout in een auto is kwalitatief niet goed, maar het heeft wel wat.’
Hoe ben je eraan gekomen?
‘De auto was al in 2006 uit Engeland gehaald. Hij is gereviseerd maar kwam de weg niet op omdat de eigenaar het kenteken bevroren had, zoals dat wordt genoemd. De eigenaar had geld nodig en toen kon ik hem via een advertentie in een oldtimerblad drie jaar geleden kopen. Ik ben hem toen gaan opknappen. Nee, ik ben nog niet klaar. Het moet een hobby blijven hè? Mijn vrouw en ik zijn nu alweer met de boot onderweg, dus deze zomer is ‘ie nog niet klaar. Geeft niet, want ik moet nu eenmaal wat te doen hebben, mijn hoofd kunnen gebruiken.’
Wat zijn de bijzondere kenmerken aan de YA?
‘Wat apart is, is dat je de voorruit kunt opendraaien. Je kunt trouwen toch al flink doorwaaien in deze auto want hij is voorzien van een open dak. Verder slaan de voorste portieren omgekeerd open. Ze worden ook wel suicide doorsgenoemd. Een andere bijzonderheid is dat er geen krik bij geleverd is. Alle vier wielen komen van de grond door een hydraulische telescooppomp. In geval van pech kun je in je nette kleren zonder je vuil te maken een wiel verwisselen. Het blijven wel gentlemen, die Engelsen.’
De meeste MG’s liggen op het autokerkhof.
‘Ja, de meeste zijn gesloopt. De koetsen van dit merk zijn roestgevoelig. Je was er altijd mee bezig. De auto’s waren dan ook weinig waard. In veel gevallen kon je van een MG beter de motor met versnellingsbak verkopen. Die was meer waard dan de hele auto. Niet voor niets rij ik voor dagelijks gebruik in een Mercedes. Van deze YA is de motor na 67.000 mijl al eens vervangen. Maar de teller tot honderdduizend kan met deze auto normaliter gerust een paar keer over de kop.’
Deze mag weer gezien worden.
‘Er moest wel een en ander aan gebeuren. In Engeland is de wagen gerepareerd met kippengaas en polyester. De restauratie van een saloon is een kostbare zaak. Ik heb nieuw plaatwerk gelast en verder veel handwerk gedaan: plamuren, slijpen, schuren. De houten vloer is vervangen. Er ligt nu een bodem in van regina mahonie. De gitzwarte kleur is origineel. Ik beleef er lol aan. Opknappen is nog leuker dan erin te rijden. Dat doe ik weinig. Deze auto heb ik vooral om naar te kijken.’