‘Heerlijk om naast reclamemaken zelf te ondernemen'
TERNAARD – In Ternaard, gelegen in het werelderfgoed Waddenzee, komt reclameman Peter Fransz aangereden in zijn zwarte op waterstof rijdende Landrover Defender, die goed past in deze omgeving. Op de huif staat ‘Brandsz’, het bureau waaronder hij sinds vorig jaar opereert. De uitgang ‘sz’ is tegenwoordig zijn handelsmerk. Precies zoals hij het ziet tussen design en merk en zoals hij op zijn webprofiel aangeeft: corporate design en packaging design horen in een split second de juiste signalen af te geven. Klopt het beeld met de identiteit, dan is het geloofwaardig. Zorgt het beeld voor verrassing en herkenning, dan wordt het een succes. Geen wollige praat dus van deze creatieve Friese reclamestrateeg, maar nuchter en doelgericht. In het designrestaurant De Waard van Ternaard is hij voor het eerst. De entourage spreekt hem aan; hier komt hij terug, want de keuken heeft alle registers opengetrokken voor een subliem diner.
Een gesprek met Peter Fransz vliegt alle kanten op; zoveel onderwerpen komen aan de orde, zoveel ingevingen, anekdotes en voorbeelden onderbreken de dialoog. Het eerste dat ter sprake komt, we gaan immers eten, is naam en beeldmerk van de Noorse zalmverwerker Mowi waarin Peter de ‘o’ als omega-teken verklaart. Hij ontwierp de verpakkingslijnen waarna de wereldwijde campagne kon beginnen. Verpakkingen vormgeven is zijn specialisme. Peter heeft net een prijs gewonnen met zijn concept van biobased verpakken (materiaal en inkt) voor het merk Amica van de Drachtster potgrondfabrikant Veenbaas. Met de campagne Hollandse Meesters van FrieslandCampina onderscheidde hij zich eveneens. Hij ontwierp o.a. de huisstijl van ECOstyle en als meest recente die van Van der Valk hotels. Volgende gespreksitem is biermerk Ús Heit, dat geschonken wordt in de Waard. De etiketten van het Elfstedenbier en het Dubbel Tarwe Bier zijn van de hand van Peter. Zelf zit hij ook in de bierbusiness, met een pils dat zich op een heel speciale markt gaat richten.
Ongelooflijk hoeveel potjes jij op het vuur hebt. Is dat te doen?
‘Ja hoor, het zijn brainwaves van mij. Als je met veel zaken bezig bent inspireert dat enorm. Je ontwikkelt dan ideeën voor opdrachtgevers en voor je zelf. Zie het als een kruisbestuiving.’
Gefeliciteerd trouwens met je 59ste verjaardag. Kun je op zo’n dag wel afspreken?
‘Ik heb een lieve vrouw die me zoveel vrijheid gunt. Voor haar helemaal geen probleem. In het weekend gaan we uit eten. Vieren we dan mijn verjaardag.’
Hoe ben je in de reclame terechtgekomen?
‘Vanaf mijn 18ekwam ik vaak bij mijn vriend in Londen, popjournalist John Purdie die bij muziekmedium IPC werkte en een jaar of zeven ouder is dan ik. Op elke verdieping van de kantoortoren KingsReachTower waar hij werkte, werd een magazine gemaakt. Ik was nog groen en zat dus al op jonge leeftijd in de popscene en in de wereld van de media. Toen ontdekte ik: reclame is mijn vak. Er was bovendien geld in te verdienen. Ik zou de Kunstacademie doen, maar zover kwam het niet doordat ik al snel kennis maakte met creative director Bert Kuiper bij het reclamebureau Ogilvy & Mather waar ik werkte, die onder meer betrokken was bij de reclamespot van Shell met Kees Brusse en de campagne voor BenBits kauwgom. Van hem heb ik veel geleerd.’
Nooit zorgen over de broodwinning gehad?
‘Nee, ook niet toen ik zelfstandig werd. Okay, het gaat niet altijd even makkelijk in de business en ik heb van veel dingen geleerd, maar ik houd de moed er altijd in, heb nooit hard feelings. Zelfs niet als het niet botert met een collega of compagnon. Toen WildWater in troebel water zat, had ik het na een jaar weer op de rit. Ik heb me altijd weten te redden, ook in tijden van recessie wanneer budgetten gemakkelijk worden gehalveerd. Daar anticipeer ik op, ik ben nooit failliet gegaan.’
Hoe kwam je op die naam WildWater die nogal opviel?
‘Het was een ingeving die ik kreeg toen ik op een oude logger woonde en een storm een oliedrum tussen schip en kade blies, draaikolken om de boeg. WildWater heeft dezelfde betekenis in zowel Nederlands als Engels en communiceert goed. Vier jaar geleden ben ik gaan samenwerken en heb mijn aandeel inmiddels overgedragen. Tegenwoordig werk ik zelfstandig, zonder bureau en zonder personeel. Die heb ik ook niet nodig om ook grote opdrachtgevers te kunnen bedienen.’
Je hebt nu tijd om zelf te ondernemen.
‘En dat doe ik volop. Neem het gezondheidsdrankje Levelsz, een vervolg op het relaxdrankje ChillCat. Een functionele gezonde lifestyledrank waar geen suikers in zitten en bestemd is voor de doelgroep jong en oud die scherp wil blijven. Het is een energiedrankje dat onlangs op het juiste moment is gelanceerd want de energydrinks ziet men bijvoorbeeld liever uit de schappen. Bovendien kan ik zelf de reclame doen, en toch ook voor anderen blijven werken en eigen opdrachten bedenken. Ik krijg met veel uiteenlopende opdrachten te maken en creëer daardoor de gekste concepten. Weleens een pak vla uitgeknepen? Wel, met een binnenkant op basis van biobased nanotechnologie en biobased materiaal gaat dat eenvoudiger. Door de juiste contacten kan ik me in technologische ontwikkelingen verdiepen. Zo ben ik betrokken bij de oprichting van een platform – FoodBoosters – met zo’n 13 expertises op food-gebied welke interessant is voor de voedingsmiddelenindustrie.’
Peter Fransz laat met zijn smartphone een andere activiteit zien: schoenen en tassen die van zalmhuiden zijn gemaakt. De jetset is er dol op. Gucci heeft al belangstelling getoond, wat een glimlach op Peters gezicht tovert. Met een aantal grootheden uit de retailwereld onderneemt hij in een project met slimme uitvindingen. Het injecteren van o.a. verse toevoegingen, vitamines of CBD-olie welke een reactie in het glas sorteert en een ‘thrill’ geeft: een gezonde smaakbeleving, een experience die nog nooit eerder is vertoond.
‘Het is heerlijk om mijn creativiteit niet alleen aan te wenden in het verkopen van producten, maar ook in het bedenken en ontwikkelen.’