AKKRUM – Skûtsjesilen is een kapitaalsintensieve materiaalsport geworden.
‘Zonder sterke sponsorclub achter je kun je niet meer meedingen om het kampioenschap,’ zei schipper Pieter Meeter van het skûtsje van Akkrum tijdens de sponsorvaartocht op de Mississippiboot Frisian Queen. De nieuwe zeilen zijn al na vier jaar aan hun eind.
‘Je ziet het aan de uitslagen. Grou en Heerenveen kunnen zich permitteren om de twee, drie jaar met een nieuw tuig te varen. Niet voor niets strijden zij vooraan. De zeilen zijn je pk’s,’ aldus Pieter, die voor dit jaar ook kan beschikken over een nieuw grootzeil met twee nieuwe fokken.
Dat belooft dus wat. Al is het veelzeggend dat hij zuinig is met het nieuwe spul. In het voorseizoen zeilde hij met het oude tuig om het nieuwe te sparen voor het kampioenschap.
Het zou anders kunnen als de SKS niet zo stringent in de regelgeving was.
Pieter: ‘Wij moeten varen met verstevigingshoeken. Als dat radiaalhoeken zouden mogen zijn kun je wel honderd jaar met een tuig doen. Maar goed, het is niet anders. Wij verkeren in een spanningsveld van wedstrijdzeilen en tradities. Men durft niet te moderniseren.’
Aan de andere kant mag worden gesteld dat je in de huidige omstandigheden voor- en achterlijk moet positioneren. Volgens Gerhard Pietersma van Earnewâld hoort dat bij het trimmen van skûtsjes (‘Anders hoeven we helemaal niks meer te doen’).
Wat hem betreft wordt katoen opnieuw als doek gebruikt: ‘Dan moeten we weer net als vroeger een tuig op een skûtsje zetten. Een kwaliteit die destijds vaak doorslaggevend was.’
Om de sponsors goed te stemmen worden ze bij Akkrum verwend. Altijd is er een natje en een droogje. De betrokkenheid is groot en tijdens wedstrijddagen is het beregezellig, zoals de Meeters het graag zien. Tijdens de jaarlijkse sponsorvaartocht was het niet anders. Wel wil de sponsorclub het dorp Akkrum meer bij het skûtsje betrekken, liet voorzitter Boyd Vervat weten. Een man die daar een rol in kan vervullen is Sietze Eelsingh, een Akkrumer in hart en nieren.
De afgelopen jaren heeft Pieter goede resultaten behaald, maar een titel zat er tot nu toe niet in. Soms gooiden protesten roet in het eten. Hij gaat zich wat politieker opstellen om de gunfactor te verhogen.
Van veel trainen kwam het niet: ‘Ik heb het druk op de Frisian Queen, zeker nu ik mijn kok kwijt ben en zelf meer in de kombuis moet staan. Maar veel trainen is een kwestie van onzekerheid, wordt ook wel gesteld. Wij hebben in ieder geval een ervaren en goed op elkaar ingespeeld ploeg. Dus daar kan het niet aan liggen.’
De voortekenen zijn goed. Zo werden de sprintwedstrijden op de Hegemer Mar (zes manches) gewonnen en ook de Rabo Hurdsilerij op de Snitser Mar (met gasten van SKS-sponsors aan boord, Pieter mocht Heineken verwelkomen) werd een prooi voor Meeter en zijn mannen. (AvK)