HEEG – Da Vinci Yachts, hét premium merk in sportieve design- en retroboten in Nederland, heeft de productie van de 30-serie van Polen naar Heeg overgeheveld. In Polen blijven voorlopig wel de modellen 35 en 32S gebouwd.
Waarom de 30-voeters voortaan vanaf casco op de eigen locatie in Heeg worden geproduceerd wordt door Da Vinci-directeur/eigenaar Erik van Veen als volgt verklaard: ‘De 30 is een volledig uitontwikkeld schip dat wij heel efficiënt kunnen bouwen. Er is een constante vraag naar dit model en wij kunnen de bouw periodiek plannen en over het hele jaar uitsmeren.’
Jaarlijks worden bij Da Vinci zo’n zes tot zeven nieuwe schepen afgeleverd.
De 35 en 32S zijn daarentegen lastiger te bouwen omdat hierin volop ruimte voor de opdrachtgevers is voor maatwerk. Dan moet er voortdurend worden geanticipeerd op de wensen van de klant.
‘In Nederland hebben wij daar te weinig mogelijkheden voor,’ aldus Erik.
De 30-voeters worden op bestelling gebouwd. Het bouwproces loopt synchroon aan de vraag en kent door het gelijkmatig bouwschema geen pieken of dalen.
Erik: ‘Daardoor hoeven wij niet een blik personeel open te trekken en ook geen mensen naar huis te sturen. Uiteraard zijn er nieuwe vaklieden aangesteld. De bouw geeft een extra dimensie aan het merk. Wij waren aanvankelijk puur een verkooporganisatie, nu zijn wij een allround botenbedrijf.’
Het team bestaat naast Erik uit Jeron van Delden (backoffice en after salesmanager), Johannes Walinga(schilder en lakwerk), Allert Boonstra (montage en afbouw) en Jeffrey de Jong (algemeen medewerker werkplaats).
Op de werf in Heeg worden niet alleen nieuwe schepen gebouwd, maar worden ook onderhoudswerk en refits uitgevoerd. Motoren en elektronische systemen inbouwen in eigen huis wordt sowieso bij alle modellen gedaan.
De markt voor gebruikte Da Vinci’s is tevens levendig. Het zich steeds vernieuwende merk ligt goed in de markt.
Van de Da Vinci 40 varen er nu twee exemplaren. Volgens Erik is er voldoende markt voor dit topmodel.
‘Zeker uit de eigen gelederen. Binnen onze vloot van Da Vinci-owners groeien mensen graag door naar een groter schip.’
Een Da Vinci is standaard al luxe en compleet (rvs, teak, kussens, boegschroef, omvormer, besturing via de telefoon etc.), maar kun je zo exclusief maken als je wil door voor specifieke houtsoorten te kiezen, nog meer rvs-details, speciale plafonds, bekleding, interieurafwerkingen enzovoorts. Het kleurenpalet van de vloot is rijkgeschakeerd door de smaakdimensies van de eigenaren.
‘De verschillen kunnen zo subtiel en divers zijn dat men soms eenzelfde type schip niet herkent,’ lacht Erik.