friesjournaal logo

JOURE – Groengas verovert Nederland en ook Europa. Er komen steeds meer aardgastankstations in ons land. De teller staat op 85 waarvan er 34 groengas leveren. Het laatste pompstation dat geopend is staat in Joure. Ed Nijpels, voorzitter van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, was de eerste klant. Hij kreeg een speciale Audi A6 op proef en vanuit zijn woonplaats Dijken, gelegen in de gemeente Skarsterlân waarvan Joure de hoofdplaats is, kwam hij aanrijden voor een tankbeurt.

De groenste politicus/bestuurder die Nederland ooit heeft gekend, nota bene van VVD-huize welke partij het milieu pragmatisch benadert en serieuzer neemt dan welke andere partij ook, bereed er zijn stokpaardje. Dat ons land massaal overschakelt op zuinige en milieuvriendelijke auto’s is volgens Nizjpels een kwestie van tijd. Maar er moeten naar zijn mening nog wel de nodige prikkels worden gegeven door de regering, liet hij weten. ‘Groen gas moet voor de zakelijke rijders worden gestimuleerd door de bijtelling te verlagen,’ aldus Nijpels, die refereerde aan de katalysator die pas standaard werd toen auto’s zonder of met zo’n filter even duur waren geworden.

Marcel Vos van Pon Holding, de grootste auto-importeur van ons land (o.a. VW, Audi), was dat met Nijpels eens: ‘Het discomfort wat nog bestaat moet fiscaal worden gecompenseerd.’ Dat Nijpels zelf geen auto op groengas heeft ligt in het feit dat auto’s op groen gas vooralsnog overwegend kleine auto’s zijn en dus niet geschikt voor de mobiliteit van de voormalige CdK, die jaarlijks meer dan 100.000 km aflegt.

Hij was trots op de A6 die hij ter beschikking kreeg: ‘Op onze buurtborrel liet ik deze auto zien en omdat er nogal wat boeren onder de 64 inwoners zijn vertelde ik hen dat de auto op koeiemest rijdt. Ze stonden versteld. Groen gas is de ultieme milieuvriendelijke brandstof, die het mes aan twee kanten doet snijden. Enerzijds wordt het vrijkomen van methaangas, dat vijfentwintig keer zo schadelijk voor het milieu is dan de uitlaatgassen van auto’s, gereduceerd en anderzijds wordt het volstrekt schoon als brandstof gerecycled.’

Toen Nijpels net in de Tweede Kamer was verkozen was hij al heel milieubewust en ging hij rijden op LPG. Dat was destijds, begin jaren tachtig, nog vragen om probleempjes en wat minder rijcomfort. De ervaringen met de A6 waren uitstekend: ‘Starten gebeurt op benzine en is sowieso geen probleem, terwijl je verder niks merkt van deze alternatieve brandstof. Op een tank haal je 400 km en dan ben je ongeveer € 20 kwijt. Heel voordelig dus.’

Partners