friesjournaal logo

Het bestuur van CCW in galatenue. Vlnr Marten Hoeksma (slagerij Hoeksma), Anne Eggens (Rabobank), Liesbeth Schievink-de Vries (met Zaak van Interactie o.m. aanjager regio Zuidoost-Friesland), Gerrit Jan Prakken (Prakken Edelsmid), Michiel Kranendonk (Kranendonk Vastgoed), Redginald Jonker (Jonker Assurantie en advies) en Christie Dijkstra (Aarnink accountants).

WOLVEGA – De waardering voor Weststellingwerver ondernemers werd op het gala anders vormgegeven dan voorheen. De transformatie had veel weg van een olifantsdracht. Twee jaar geleden begon het bestuur van de Commerciële Club Weststellingwerf (CCW) namelijk al te broeden op wat nieuws in plaats van de jaarlijkse ondernemersverkiezing. Op het nieuwe ondernemersgala wonnen elf leden een prijs. Zij werden met korte interviews en een groot formaat certificaat in het zonnetje gezet.

Daarop prijkt een grote W, de beginletter van zowel Weststellingwerf als hoofdplaats Wolvega wordt voortaan voor allerlei promotionele doeleinden gebruikt.

Op het certificaat staat de Stellingwarfse slogan ‘Stiekm trots’, die verwijst naar ‘al het goeds dat in Wolvega en  omstreken al eeuwen lang een groot geheim is, en dat komt omdat de echte Stellingwervers er nooit over praten’.

Succesvol was het ondernemersgala in drafcentrum Victoriapark zeker. De landelijk bekende ondernemer, marketeer, docent, columnist, adviseur en schaduwminister Innovatie Arno van Brakel – hij richtte met Simon Cavendish de eerste internetonderneming Euronet op – was als presentator aangetrokken. Strekking van zijn à 'l improviste gehouden powerspeech was ‘Succes en ondernemerschap, zonder vuur wordt het nooit een feestje’. Hij interviewde burgemeester André van de Nadort, de nieuwe directievoorzitter van Rabobank Heerenveen-Zuidoost Friesland Audrey Antuma en CCW-voorzitter Liesbeth Schievink-de Vries. Als trio hebben zij uiteraard het beste met het zakenleven voor. Maar de burgemeester en de bankvrouw liggen ook wel eens wakker van verschillen tussen de overheid en ondernemers of klachten van bankklanten. 

‘Daarom is het,’ aldus Schievink, ‘ook zo belangrijk dat wij binnen de CCW streven naar het maken van verbinding en plezier.’ Wat dat betreft, blijkt de zeepkist voor flitsende presentaties wonderen te doen. De in Blesdijke gevestigde camper-campingeigenaar Anton Koning greep deze gelegenheid aan om zijn tafelgenoten Theo en Door Altman te complimenteren met hun behulpzaamheid. Met zijn caravan en camperservice is Altman namelijk altijd paraat voor de gasten van Anton en Karin Koning. Beide ondernemers prezen het naastgelegen kasteel Stoutenburg van Gerrie Halman aan.

Ludiek element van het feestelijk samenzijn was dat de prijswinnende Weststellingwerver ondernemers door Van de Nadort en Antuma de zaal werden binnen gereden in elektromobielen. Op het podium bleek hun verscheidenheid in het winnen van regionale of landelijke prijzen: van o.m. oliebollen (bakkerij Vliegendehond), de beste haring (Van der Schuit), het lekkerste speculaas (bakkerij Kruiper) en de beste opticien (De Jong) tot een koninklijk lintje voor een familiehotel (Kromkamp) en de overstap naar biologische veehouderij (maatschap Van Dijk Landman). (JdK)

Partners