friesjournaal logo

Van rechts naar links: Wiepie Oenema, zijn assistent Piet van der Werf, Wiepie’s broer Kleis Oenema die als proever fungeert en afnemer van het eerste uur Johannes Bloemhof van slijterij Jumbo Kooistra Bolsward.

BOLSWARD – Tien jaar De Stiekeme Stoker, dat moest toch wel geaccentueerd worden. Eigenaar en distilleerder Wiepie Oenema bedacht dan ook om voor elk jaar vanaf 2009 een procent meer alcohol aan zijn Fryske Bearenburch toe te voegen. Daarmee steeg het percentage van 31 naar 41 procent. Voor de presentatie in de sinterklaasperiode liet hij de goedheiligman met twee roetzwarte Pieten opdraven.

De Sint, die normaliter bisschopswijn drinkt, sloeg al goedkeurend twee glaasjes bearenburch in evenzoveel teugen achterover.

Voor de joviale gastheer Wiepie was het een mooi tijdstip en dito gelegenheid om de genodigden te laten zien hoe zijn stokerij zich heeft ontwikkeld in het Bolswarder bedrijvenverzamelgebouw Bolwerkplein 8. Dat begon met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Wiepie wist geen bedrijfsnaam te bedenken, waarop de baliemedewerker hem op het idee bracht om De Stiekem Stoker te introduceren. Vlot daarna behaalde hij het gedistilleerdbrevet met de hoge score van 9.9. 

‘Sindsdien ben ik een van de weinige stokers die volgens oude recepten alles van graankorrel tot jeneverborrel in eigen beheer doet,’ zegt Wiepie met gepaste trost, daarbij wijzend naar de blinkende roestvrijstaalapparatuur. Begonnen met Friese beerenburglikeur, volgden daarop Oenema Fryske Bearenburg, Fryske graanjenever en vier soorten likeur waarin cranberry's zijn verwerkt en die de mooie naam Amaretsje fan muoike Tetsje kreeg.

Na beëindiging van zijn baan bij DE Joure, kwam Wiepie bij toeval op het idee om zich op het stoken van jenever toe te leggen. Hij bouwde eerst een keteltje in huis en daarna kwam er nog eentje bij in een tuinhokje. De eerste vijf jaar waren volgens hem meer pionieren, dan er zakelijk wat aan over te houden. Daarna breidde het aantal Friese slijterijen en horecazaken dat zijn producten afneemt, allengs uit. De verkoop via de webwinkel wordt behartigd door Fryske Kadoos in De Westereen (Zwaagwesteinde). Ondertussen bleef Wiepie bij allerlei gelegenheden acte de presence geven om ‘zijn liefde’ breder onder de aandacht te brengen. Zijn brede lach daarbij verraadt dat hij niet meer zo stiekem is als de bedrijfsnaam doet  vermoeden. (JdK)

Partners