friesjournaal logo

Het gezin Stallmann op bezoek bij opa in Bergen.

Uit en op het dak met een alleskunner

SINT NICOLAASGA – Met vijf Landrovers in de vloot moet je wel een liefhebber zijn. Fulco Stallmann (55) heeft inderdaad veel met deze auto. Twaalf jaar was hij voorzitter van de Nederlandse Landroverclub (2007-2019) die zo’n 3.000 leden telt.

Wat zijn dat voor mensen die op deze auto’s vallen?

‘Natuurmensen en gezinnen die het lekker vinden buiten te zijn, vies te worden in de modder, kamperen met de kinderen, een kampvuur aansteken, barbecueën met z’n allen, ravotten. Dat soort mensen. In 2018 hebben we het 50-jarig jubileum gevierd met 3.500 deelnemers.’

 

Wat is specifiek aan deze Landrover 109?

‘Het stuur zit rechts. De auto is in 2013 uit Engeland geïmporteerd. Om die reden weet ik ook niet hoeveel pk’s ‘ie heeft. Hoeveel hij heeft gereden is me ook niet bekend. De mijlenteller kan wel een paar keer klokje rond zijn gegaan. Wat ook kenmerkend is, is het tropendak. Dat is een dubbel, isoleren dak tegen de warmte. Er zit een daktent bij zodat je daar kunt slapen. Het is een Spartaans ding, er zit verder niks op of aan. Een radio aanzetten heeft geen nut, zoveel herrie maakt ‘ie. Het is een oerdegelijke auto, niet te stoppen.’

Hoeveel mensen kunnen erin?

‘Er kunnen negen mensen in zitten. Achter de achterbank zijn vier stoeltjes. Iedereen kan mee en dat ‘ie zo hoog is kan makkelijk zijn. Zo zijn we laatst naar Bergen gereden waar opa woont. We hadden een paasbrunch bereid en we zaten met ons allen op het dak om zo dicht mogelijk bij hem te kunnen zijn. In verband met corona moest hij op zijn balkon blijven. Was een prachtig moment. We zaten aan de champagne.’

Wie rijdt erin?

‘Iedereen, maar dit is echt autorijden hoor. Je moet werken, er zit geen stuurbekrachtiging op.’

Waar gebruik je deze Landrover voor?

‘Puur privé. Ik heb een stukje land bij Wolvega. Heb ik gereedschap en zooi achterin liggen. Of we helpen iemand verhuizen met deze auto. Je kunt hem overal voor gebruiken.’

En je mag toch niet harder dan 100.

‘Dat is een nieuwe ervaring. Tot voor kort werd je in deze auto links en rechts ingehaald. Nu rij je in de stroom mee.’

Doe je het onderhoud zelf?

‘Het primaire onderhoud wel. Voor de grotere klussen breng ik hem naar Elephant Offroad in Easterein. Alle onderdelen zijn er nog, geen enkel probleem.’ 

Partners