friesjournaal logo

Vader Piet Kapenga en Sikko

WOLVEGA – Woonboulevard Home Center heeft de Heerenveense woonwinkel/webshop Nasmaak overgenomen. Nasmaak, een bedrijf in meubels en woonaccessoires dat in 2013 is opgericht door Annick Hilarius, bestormde de onlinemarkt en groeide snel via de webshop. Het succes deed haar besluiten in 2018 ook een fysieke winkel te openen in het centrum van Heerenveen. Na tegenvallende resultaten sloot Annick sloot vorig jaar de deur.

Gezien de veranderende markt had het bedrijf ook enkel als webshop geen bestaansrecht meer.

Al gauw diende Home Center zich aan. Als traditionele meubelzaak ligt de focus daar vooral op de verkoop in de woonboulevard. Het bedrijf is de afgelopen decennia uitgegroeid tot de grootste wooninspiratie van Nederland. Met meer dan 200 merken verdeeld over 75.000 m² is de keuze enorm. Maar de onlineverkoop was niet erg ontwikkeld. 

Sikko Kapenga (54): Ik ben niet van de internetgeneratie. Wij zijn pure winkelmensen. Uiteraard hebben wij wel aandacht voor online maar meer als oriëntatiekanaal. De nadruk heeft nooit gelegen op online verkoop. Maar die impuls is wel van belang geworden voor ons. Vandaar dat ik contact heb gezocht met Annick van Nasmaak, want de succesvolle webshop past precies bij de ambities van Home Center. Nasmaak is een jong bedrijf dat zich in korte tijd heeft ontwikkeld tot een goed bezochte, hippe webshop. Ze doen dat goed. Het is een team van jonge, moderne enthousiastelingen.’

Echter, Nasmaak ondervond dat alleen onlineverkoop niet zomaar renderend is omdat je de logistiek op orde moet hebben en snel moet kunnen leveren. Webshopbedrijven openen vanuit die behoefte steeds vaker fysieke winkels. Dat vergt investeren en tijd.

Kapenga: ‘Nasmaak kreeg de winkel niet aan de gang en dan wordt het exploiteren van een fysieke winkel door de personele bezetting, de logistiek en de uitlevering al gauw te duur. Men had nog niet voldoende vet op de botten. Zo raak je in een negatieve spiraal; leveranciers die je onder rembours moet betalen en zo.’

Hij was er snel bij toen curator Christian Geffroy in het spel kwam: ‘Een webshop moet niet te lang offline staan. Elke dag dat ‘ie dicht is lever je waarde in. We hebben snel geschakeld. Ik zei tegen Annick: jij doet dingen waar wij niet goed genoeg in zijn en wij waar jij niet thuis in bent. Wij hebben gedupeerden schadeloosgesteld en de voorraad overgenomen.’  

Nasmaak is een volwassen onderdeel binnen Home Center en is daar ook gevestigd. Het team is geïntegreerd in de organisatie.

Kapenga: ‘Wij geven Annick de gelegenheid om onze online ambities verder te ontplooien en te versnellen. Daar gaan wij ons niet mee bemoeien. Ik zie graag dat het team een denktank vormt binnen een eigen omgeving, dat men zich niet laat afleiden door wat hier allemaal gebeurt. Online-mensen moeten out of the box denken, creatief zijn.’ 

Annick Hilarius: ‘Mijn avontuur met Nasmaak noem ik een succesvolle mislukking. Ondanks dat het op deze manier is geëindigd heb ik er enorm veel van geleerd en kan ik alle opgedane kennis nu gaan inzetten voor de familie Kapenga.’ Home Center wil met Annick aan boord de naamsbekendheid van de fysieke winkel online uitbreiden. Met alle kennis onder één dak zal de webshop van Home Center gegarandeerd een succes worde, verwacht Kapenga. 

De luwte die over Home Center is neergedaald als gevolg van het coronavirus haalt de spirit niet uit de zaak. Er wordt volop geïnvesteerd. In Wolvega wordt een compleet kinderdorp gerealiseerd, het restaurant wordt flink uitgebreid en in Leeuwarden vindt een verbouwing plaats en komt er een designmerkenafdeling.

Kapenga: ‘Winkelen is een beleving. Daarom verhogen wij de attractiewaarde. Een ballenbak voor de kinderen volstaat niet meer. Ze moeten nu allerlei digitale spelletjes kunnen doen. Het huidige restaurant is zeker op de zaterdag te klein en we willen de entourage nog warmer maken. Dat we Leeuwarden opwaarderen vloeit voort uit het steeds vaker verdwijnen van de meubelspeciaalzaken. Dealers van design kunnen daardoor steeds moeilijker een showroom vinden, maar wel bij ons.’

Het is nu wat rustiger en Kapenga merkt dat mensen nog even hun geld in de portemonnee houden, maar hij ziet de toekomst rooskleurig in: ‘Kledingzaken hebben het moeilijker dan wij omdat ze seizoensafhankelijk zijn. De belangstelling voor het interieur neemt zeker niet af, mensen willen een heerlijk thuis creëren. Voor velen is het toch van my home is my castle.’

Partners