friesjournaal logo

SNEEK – Designerhuis Gucci heeft bekendgemaakt dat zij de seizoenen loslaten en zich willen richten op de kwaliteit van de producten in plaats van elkaar steeds sneller opvolgende collecties. Precies diezelfde stap heeft het Friese merk Roosenstein Wolke (RW), van Lieseth Roosenstein en haar zoon Hessel van der Laan, ruim anderhalf jaar eerder gemaakt. Hierdoor is het merk erin geslaagd om voor 2020 een volledig duurzame collectie te ontwikkelen met ateliers in België, Roemenië, Duitsland en Portugal. Deze collectie is opgebouwd volgens het “evergreen” concept.

De kleding van Roosenstein Wolke is tijdloos en zal voor meerdere jaren in de collectie blijven. Het concept is erop gericht om de samenwerking door de gehele kledingketen te verbeteren om zo een sterk geluid te kunnen bieden tegen de “fast-fashion”. 

De nieuwe collectie van RW is de meest duurzame ooit van het merk. De gehele collectie is gemaakt van 100% organisch katoen. Dit katoen is afkomstig van de Trifitrofa spinnerij uit Trofa, Portugal. Het garen wordt lokaal gesponnen en verwerkt in de kleding. Bij regulier katoen is het excessieve watergebruik een groot probleem. Met organisch katoen wordt dit gereduceerd met 91%. Bovendien worden er geen schadelijke chemicaliën en pesticiden gebruikt tijdens de productie, waardoor de kleding hypoallergeen is. Bijkomend voordeel is dat de lange vezel van het Trifitrofa katoen super zacht is. Dit resulteert in een maximaal draagcomfort. Niet alleen het materiaal is wat deze collectie duurzaam maakt. In samenwerking met YKK Nederland, net als Roosenstein Wolke ook uit Sneek, zijn alle ritsen voor deze collectie duurzaam geproduceerd. De ritsen worden gemaakt van gerecyclede PET-flessen, waarbij één PET-fles gelijk staat aan 3 tot 6 ritsen voor RW.

Dicht bij huis

Voor de productie is er gekozen voor ateliers dicht bij huis die duurzaam produceren waarbij relatief weinig kilometers nodig zijn om de kleding op de juiste plaats te krijgen. Net als RW zelf zijn de ateliers in Portugal allemaal familiebedrijven waar letterlijk de hele familie meewerkt. 

‘Het voelde voor ons als thuiskomen. In de ateliers waar onze spullen worden gemaakt hangt een ontzettend prettige en relaxte sfeer. Iedere werknemer, van management tot productiemedewerker, is trots op zijn of haar vak. Er wordt met uiterst veel zorg en passie gewerkt aan een kwaliteitsproduct. Dat is iets wat in landen als India of China gewoonweg niet voorkomt, hoe mooi de fabriek ook is,’ spreekt eigenaresse Lieseth Roosenstein uit ervaring. 

Ze vervolgt: ‘In Portugal werken ze met maximale motivatie om prachtige kleding te produceren voor RW, dat is uniek in de wereld.’ Door deze manier van werken heeft RW veel meer grip op het hele productieproces en kan zij een volledig duurzame kledinglijn garanderen.

RW gaat met het duurzame beleid verder dan alleen de productie en de logistiek. 

Hessel van der Laan: ‘Als RW zijn wij een lokaal duurzaam merk met betekenis in de regio. Zowel wat betreft de productie als wat betreft de verkoop. Wij werken alleen met kledingzaken die lokale betekenis hebben. Hierdoor stimuleren wij dat de leefbaarheid in dorpen en steden behouden blijft.’ 

Van der Laan doelt indirect op internationale partijen die in Nederland opereren en/of de Nederlandse markt op komen. Zij dragen niet bij aan de lokale economie en veroorzaken veel druk op het milieu vanwege de lange logistieke keten. 

Van der Laan: ‘Lokale ondernemers organiseren evenementen in jouw stad of dorp en steunen jouw sportclub. Als we hen verliezen aan de grote spelers in de retailbranche, verliezen we veel meer dan men beseft.’ 

Door als merk op een duurzame manier samen te werken met zowel leveranciers als de retailers en haar klant, hoopt RW dit besef onder een groter publiek kenbaar te maken. 

Van der Laan sluit af: ‘Door de samenwerking te zoeken met onze leveranciers, maar ook onze retailers en natuurlijk de RW-fans, bieden wij een steeds krachtiger geluid tegen de overproductie en massaconsumptie in de kledingindustrie. Deze samenwerking biedt ons de mogelijkheid om de kledingindustrie elke dag van binnenuit een beetje duurzamer te maken.’

Partners