AMSTERDAM – ‘Het duurste gadget op de beurs,’ lachte Dirk Blom op de tiende Miljonair Fair in de Amsterdamse RAI. Hij doelde op de ruim 16 meter lange Lemsteraak De Walrus die op de beursvloer werd geshowd. Een schip waar ruim een miljoen euro voor werd gevraagd. Een gadget? ‘Jazeker,’ bevestigde Dirk heel nuchter. ‘Voor mensen die hier komen om iets moois te kopen blijft zo’n boot, naast alle luxe die zij zich kunnen permitteren, een gadget.’
De Lemsteraak is in steeds meer verre oorden te zien. Zo vaart er eentje in New York. Iemand heeft al geopperd een aak naar St. Tropez te laten brengen. Vreemd?, Dirk Blom haalt zijn schouders op. ‘Moet zo’n schip dan in een hal blijven liggen?,’ vraagt hij zich af. ‘Ik ken aakeigenaren die zomerdag nauwelijks buitengaats gaan. Zij laten hun schip aan de steiger liggen. Dan is de aak een heel luxe vakantieverblijf en moet je de haven als een watercamping zien. Ik vind het prima. Je moet wel commercieel blijven. Ik snap die mensen best. Wie het vreemd vindt zou eens een kijkje moeten nemen aan boord. Dan begrijp je ze wel.’
Nieuwe vaargebieden Wat meehelpt aan het verleggen van grenzen zijn de nieuwe vaargebieden die op de kaart komen te staan. Zeker als diepgang een rol speelt, zeilen een voorwaarde is en de boot een echt leefschip moet zijn met veel luxe en comfort, dan ligt een aak al gauw in de markt.
Zover is Dirk Blom zelf nog niet. Er moeten zaken worden gedaan en een bedrijf worden geleid. Zomerdag, als de kinderen schoolvakantie hebben, vaart hij wel eens met een demo. Voor hem zelf liggen er andere uitdagingen op het water: wedstrijdzeilen, zo hard mogelijk. Hightech bouwen is een specialiteit die Blom en zijn mensen onder de knie hebben, wat de ‘Blom aak’, zoals het schip in de volksmond wordt genoemd, zulke goede vaar- en zeileigenschappen oplevert. Maar bijvoorbeeld ook een nieuwgebouwde regenboog wordt door Blom ‘zomaar’ 16% sneller gemaakt dan andere. Aan de gemanicuurde nagels van Dirk te zien laat hij het handwerk over aan anderen.