friesjournaal logo

AMSTERDAM – ‘Het duurste gadget op de beurs,’ lachte Dirk Blom op de tiende Miljonair Fair in de Amsterdamse RAI. Hij doelde op de ruim 16 meter lange Lemsteraak De Walrus die op de beursvloer werd geshowd. Een schip waar ruim een miljoen euro voor werd gevraagd. Een gadget? ‘Jazeker,’ bevestigde Dirk heel nuchter. ‘Voor mensen die hier komen om iets moois te kopen blijft zo’n boot, naast alle luxe die zij zich kunnen permitteren, een gadget.’

[banner]
Zijn bedrijf was de enige Friese onderneming die zich presenteerde op deze prestigieuze glamourbeurs waarop de hele ‘scene’ afkomt. Voor het eerst lag er een Lemsteraak. Tot nu toe bleef de presentie van scheepsmerken op de Miljonair Fair beperkt tot dure, chique sportboten als een Riva. Maar de Lemsteraak viel niet uit de toon. Integendeel. De organisatie was zo blij met dit hoogwaardige, typisch Friese product dat Dirk Blom gratis meeliftte in de campagne van de Miljonair Fair. Blom kreeg een mooie plek op de beurs. De buurman was Porsche. Een prachtige match.De belangstelling voor het schip was groot. Veel van de 55.000 bezoekers wilden even aan boord stappen en wonnen informatie in bij de directeur/eigenaar zelf. Op kuiptafel lagen geen brochures, maar luxe vormgegeven fotoboeken. Al gauw na de opening meldde zich een liefhebber. Maar niet voor het beursexemplaar. ‘Dat vond hij te klein. Nog in hetzelfde weekend is hij bij ons bedrijf in Workum langs geweest voor een groter schip,’ aldus Dirk.
Ander publiek Hij merkte dat zijn ‘stand’ op de Miljonair Fair een ander publiek trok dan op reguliere watersportbeurzen. Dirk: ‘Dat was mijn inschatting en dus ook de reden om dit eens te proberen. Andere mensen, een andere entourage. Nieuwe doelgroepen opzoeken. Met mensen in aanraking komen die misschien in eerste instantie voor de klokjes, de kunst of de auto’s komen en dan plotseling met een platbodem worden geconfronteerd. Het is me goed bevallen. Volgend jaar staan we hier weer. Op de watersportbeurzen komen de bezoekers vaak af op de primeurs. Hier heb ik meer afspraken in het boek kunnen noteren dan gewoonlijk en daar gaat het tenslotte om. Verder is de gastvrijheid, de service, het entertainment en de kwaliteit hier uitstekend. Ze doen echt hun best voor je.’

De Lemsteraak is in steeds meer verre oorden te zien. Zo vaart er eentje in New York. Iemand heeft al geopperd een aak naar St. Tropez te laten brengen. Vreemd?, Dirk Blom haalt zijn schouders op. ‘Moet zo’n schip dan in een hal blijven liggen?,’ vraagt hij zich af. ‘Ik ken aakeigenaren die zomerdag nauwelijks buitengaats gaan. Zij laten hun schip aan de steiger liggen. Dan is de aak een heel luxe vakantieverblijf en moet je de haven als een watercamping zien. Ik vind het prima. Je moet wel commercieel blijven. Ik snap die mensen best. Wie het vreemd vindt zou eens een kijkje moeten nemen aan boord. Dan begrijp je ze wel.’

Nieuwe vaargebieden Wat meehelpt aan het verleggen van grenzen zijn de nieuwe vaargebieden die op de kaart komen te staan. Zeker als diepgang een rol speelt, zeilen een voorwaarde is en de boot een echt leefschip moet zijn met veel luxe en comfort, dan ligt een aak al gauw in de markt.

Zover is Dirk Blom zelf nog niet. Er moeten zaken worden gedaan en een bedrijf worden geleid. Zomerdag, als de kinderen schoolvakantie hebben, vaart hij wel eens met een demo. Voor hem zelf liggen er andere uitdagingen op het water: wedstrijdzeilen, zo hard mogelijk. Hightech bouwen is een specialiteit die Blom en zijn mensen onder de knie hebben, wat de ‘Blom aak’, zoals het schip in de volksmond wordt genoemd, zulke goede vaar- en zeileigenschappen oplevert. Maar bijvoorbeeld ook een nieuwgebouwde regenboog wordt door Blom ‘zomaar’ 16% sneller gemaakt dan andere. Aan de gemanicuurde nagels van Dirk te zien laat hij het handwerk over aan anderen.

Partners