HEERENVEEN – Vorig jaar kreeg het Noorden een vestiging van Bank Oyens & Van Eeghen, een gerenommeerde vermogensbeheerder met een geschiedenis die teruggaat naar 1797. De beleggingsonderneming koos voor Heerenveen en vestigde zich in De Broedstoof (de voormalige brandweerkazerne). Het betekende na Amsterdam en Den Bosch de derde vestiging in ons land waarna ook een kantoor in Valkenburg volgde. Sinds 1 oktober zit Oyens & Van Eeghen in een nieuw kantoor aan de Van Maasdijkstraat.
‘In het nieuwe pand kunnen we ons duidelijker profileren en in een eigen, discrete entourage onze relaties ontvangen.
Dit kantoor heeft daarbij uitstraling en een moderne infrastructuur,’ zegt directeur Douwe van der Glas, een van de vier private bankers. De anderen zijn Pieter Dieben, Johan Liezen en Edwin Roskammer. Allen hebben een ruime bankierservaring bij o.a. ABN AMRO MeesPierson.
De oorsprong van de bank ligt in 1797 met de oprichting van Joukes & Oyens. In 1969 kreeg de bank haar huidige naam toen Oyens fuseerde met het aloude Amsterdamse handelshuis Van Eeghen. Eigenaren werden respectievelijk Slavenburg’s Bank (1974), IMC Group (2006) en laatstelijk in 2015 de Belgische Delen Private Bank van de familie Delen (opgericht in Antwerpen in 1936). Aandeelhouder is behalve de familie de beursgenoteerde holding Ackermans & van Haaren. Het beheerd vermogen bedraagt ruim 43 miljard euro. De vestiging in Heerenveen past binnen de voorzichtige groeistrategie van Delen.
Omdat corona een grote opening niet mogelijk maakt, presenteert Oyens & Van Eeghen zich op meerdere momenten in kleine kring. Tijdens deze samenkomsten is er alle aandacht voor bestaande en potentiële relaties. De vier private bankers hebben gezamenlijk een groot netwerk meegenomen naar Oyens & Van Eeghen. Bovendien weten zij de weg in het noordelijk bedrijfsleven en kent men de ondernemersmentaliteit hier.
Van der Glas: ‘Daardoor kunnen wij onze relaties goed van dienst zijn.’
De doelgroep wordt gevormd door mensen die financiële ruimte hebben om te beleggen maar dat zelf niet willen of kunnen doen.
Roskammer: ‘Vroeger was Nederland de wereld om te beleggen. Vijf, zes AEX-fondsen en veel verder hoefde je oriëntatie niet te gaan om een portefeuille met voldoende kansen en spreiding samen te stellen. Tegenwoordig is beleggen door de globalisering en wereldwijde markten veel complexer. Europa omvat twintig procent van de wereldeconomie, niet meer.’
Van der Glas: ‘De laatste jaren bijvoorbeeld moest het rendement vooral uit Noord-Amerika komen. Dat inzicht hadden wij. Wil je als individualist zelf beleggen dan is dat niet meer te behappen en al helemaal niet als je in beslag wordt genomen door werk of een baan. Shell en Unilever waren altijd de hoekstenen van de Amsterdamse beurs, je kon je er geen buil aan vallen, maar zie hoe de sentimenten zelfs deze fondsen kunnen raken. Unilever verhuist naar Londen en Shell doet alles voor een duurzaam imago.’
Beleggingsprofiel
Wat hij en zijn collega’s vooral doen is om in overleg met hun klanten een beleggingsprofiel op te stellen en een balans in de portefeuille te vinden. Dat hangt ook af van wat de klant wil en welke strategie de voorkeur heeft, of er meer offensief of defensief wordt gedacht. Anderen, specialisten dus, zitten bij Oyens & Van Eeghen aan de knoppen om bij te sturen en keuzes te maken.
Van der Glas: ‘Hoe weet je als eenling wat er in Japan gebeurt, hoe markten zich ontwikkelen, welk nieuws invloed heeft op bedrijfstakken enzovoort. Wij bieden beleggers brede kennis en oriëntatie.’
Mensen die bij Oyens & Van Eeghen een beleggingsportefeuille willen opbouwen hebben een kapitaal van een ton vrij te besteden.
Dieben: ‘Zeker voor ondernemers die geen pensioen opbouwen zijn wij de aangewezen partij om duurzaam in de toekomst te investeren. Of voor hen die hun bedrijf hebben verkocht of gaan verkopen, of voor hen die zelf over het vermogen in hun box 3 kunnen beschikken, of hun lijfrente krijgen uitgekeerd.’
Persoonlijk
Nu de grootbanken meer en meer inzetten op private banking, wil Oyens & Van Eeghen het verschil maken door haar persoonlijke aanpak.
Van der Glas: ‘Vermogensbeheer is immers ook een emotionele kwestie, het gaat over vertrouwen en vertrouwdheid. Wij openen kantoren om dicht bij onze klanten te zijn, en om te voelen wat er leeft in de lokale gemeenschap. Daarnaast bieden wij ook digitale oplossingen aan om klanten snel en efficiënt en in alle veiligheid te bedienen. Onze persoonlijke service kan dus op afstand worden geleverd. Dat valt zeer in de smaak bij onze klanten, zeker in coronatijd.’