FOLLEGA – Zo’n diepe knieval maakte Willem-Alexander nou ook weer niet naar aanleiding van zijn afreizen naar zijn Griekse vakantiestulp. Hij begon zijn sorry met de opmerking dat ‘de reis binnen de RIVM-richtlijnen’ viel. Dat was ook zo. In dit land wordt niks geregeld, alleen maar geadviseerd. En daar hoeft een mens geen gevolg aan te geven. Onze koning had net zo goed in Griekenland kunnen blijven. Lekker een weekje herfstvakantie onder een stralende zon in plaats van dat miezerige weer in Holland. Moeder en schoonmoeder waren er ook. Hoe en of die zijn teruggekomen weten wij niet.
Willem-Alexander was beslist van plan naar Griekenland te gaan. Zijn kist, het regeringsvliegtuig, stond bijna een uur met draaiende motoren op de startbaan van Schiphol. Zo moeilijk was het niet hem te spotten. Hij voerde druk overleg met de Rijksvoorlichtingsdienst en premier Mark Rutte, maar zette zijn plan door en drukte de gashendel van de Boeing Business Jet van 100 miljoen naar voren. Kon ie nog mooi even heen en terug zeven vlieguren meepakken. Normaal gesproken gaan er in dit vliegtuig 180 passagiers maar ons regeringstoestel telt 26 zitplaatsen, de rest van de ruimte is comfort. Nou, dat heeft het koninklijk gezinnetje van vijf mensen zeker. Al is het tegen de gewoonte en de regel in dat Koning en troonopvolgster kroonprinses Prinses Amaliagezamenlijk vliegen met het oog op het voortbestaan van de monarchie. Dat de koning met een lijndienst halsoverkop terugging was opmerkelijk in verband met het coronarisico.
Vreemd is ook dat de koning voor zo’n gezinsuitje het regeringsvliegtuig kan gebruiken. Waarom heeft hij geen zakenjet, die hij eventueel nog kan delen met Philips of Shell? Luchtvaartpionier Martin Duijvestijn uit Follega vraagt zich dat ook af: ‘Ons land is gek dat men zoveel geld over de balk smijt voor zo’n Boeing. Aan deze deal hebben heel wat tussenpersonen geld aan de strijkstok geharkt. Voor een derde van de investering waren veel betere opties denkbaar geweest. Bijvoorbeeld een jong gebruikte kist van bijvoorbeeld Gulfstream, Falcon of Bombardier.’
Daar had het land zich beter druk over kunnen maken: hoe vliegt ons staatshoofd?