DOKKUM – Dokkum is een prachtzaak rijker. In het oude Blokker-pand aan de Waagstraat hartje centrum realiseren Ties en Jeanette Baarsma de nieuwe lifestyleboutique Crush Concept Store. Dat is een andere belevingswinkel dan hun 14 zaken (plus outlet en webshop) onder de alom bekende naam Sake Store. Dokkum krijgt met de nieuwe winkel nog meer dynamiek, een beetje extra reuring. Zoiets had de stad nog niet. Het is wat spannender, gedurfder en uitgesprokener. Heel vrouwelijk allemaal,’ zegt Jeanette. ‘Het aanbod is ook breder met behalve damesmode ook schoenen, accessoires en gifts, een mix aan artikelen dus. De conceptstore is in opkomst. Dames willen geïnspireerd worden. Dit is een boetiek voor de moderne, bewuste vrouw van alle leeftijden die midden in de samenleving staat.’
Het is er ook wat frivoler met shop-in-shops en kraampjes en zo.
De locatie is top, vindt Ties.
‘Dokkum is een prachtstad waar we met Sake Store aan de Grote Breedstraat en een outlet al twee zaken hebben. De stad heeft een belangrijke centrumfunctie. Vanuit een grote regio komt men daar winkelen. Het pand was uitgeleefd, maar we zagen meteen de potentie. De verdieping is er uitgehaald waardoor het pand hoogte (6 meter) heeft en licht is. Het heeft smoel,’ aldus Ties.
‘Wat ook belangrijk is,’ vult Jeanette aan, ‘is dat je hier heerlijk ontspannen kan rondstruinen. Dat is voor dit type winkel een must.’
Bijzonder is dat de oude Begijnesteeg dwars door het pand loopt en dat die herkenbaar is aan de klinkers die erin moesten blijven. Een beetje apart vindt Ties, maar de steeg is nu wel een markering voor de twee ingangen die Crush heeft: behalve aan de Waagstraat ook aan de Hoogstraat. ‘Je kunt er niet omheen,’ lacht Ties.
Zwart, roze, goud zijn de kleuren die domineren in Crush. De uitstraling heeft wat meer grandeur dan Sake Store maar Crush is inventief laagdrempelig gemaakt; je loopt er zomaar binnen.
Ties: ‘Vroeger dacht men nog wel eens dat een sobere aankleding voordeliger winkelen is, maar dat is niet meer zo. De klant wil in een mooie ambiance winkelen en verrast worden door een concurrerende prijs.’
Dat deze grote investering in de huidige tijd is gedaan is al even bijzonder.
‘We hebben dit in de goede tijd, vlak voor de corona, bedacht en gekocht,’ glimlacht Ties, die als ‘wâldpyk’ niet zo gauw van zijn stuk te brengen is. Hij zette gewoon door. Kleding zit in zijn genen. De Baarsma’s komen uit De Westereen. Daar komen handelsmensen vandaan die vroeger met van alles en nog wat langs de deuren gingen, ook met textiel (‘lapkeboeren’). Sake Store is in 1977 onder de naam Sake Saaklik opgericht door Ties’ ouders Lolke en Antsje. Ties en Jeanette hebben het bedrijf onder de huidige naam uitgebouwd tot een keten die in alle grote regiokernen van Friesland is gevestigd en dus met opzet niet in Leeuwarden, Sneek, Heerenveen en Drachten. De winkels zijn geen eenheidsworst.
‘Ze hebben stuk voor stuk een eigen entourage,’ zegt Jeanette.
Ze zijn altijd aan het vernieuwen. ‘Dan voorkom je dat mensen uitgekeken raken. Ze komen steeds terug of gaan voor de afwisseling in een andere winkel van ons kijken.’