friesjournaal logo

SNEEK – Huizen verkopen is een vak apart, hoe gemakkelijk dat tegenwoordig ook lijkt te gaan. Zonder goede presentatie wordt het echter moeilijker. Was het vroeger een fotootje van de voorgevel die de koper moest lokken, nu moet de woning 3D perfect in beeld worden gebracht compleet met een virtuele tour in en rond het pand. Iemand die daarin is gespecialiseerd is Vincent Hoes uit Sneek. Hij timmert met Proland behoorlijk aan de weg. Zijn bedrijf werkt inmiddels voor zo’n 125 makelaars boven de lijn Zwolle en maandelijks worden er rond de 500 objectpresentaties gemaakt.

‘Toen ik hier vijftien jaar geleden mee begon was ik een van de eersten,’ aldus Vincent, die aanvankelijk alleen adviserend bezig was met het verkoop gereedmaken van woningen. Dat houdt in: de woning zo neutraal mogelijk laten zien, dus zonder persoonlijke spullen, schilderijtjes en foto’s aan de wand, alles netjes aan kant, schoon en fris maken, het erf opgeruimd etc., want: ‘je koopt in de supermarkt toch ook geen pak melk dat er smerig uitziet?’

‘Men dacht destijds dat een kandidaat-koper er wel doorheen zou zien, maar kwam bedrogen uit. Een eerste indruk is altijd van belang. Dus moet je een woning goed presenteren. Plattegronden met een juiste maatvoering horen daar ook bij, net als virtuele rondleidingen,’ zegt de specialist in vastgoedpresentaties die de huizenmarkt in beweging houdt.

De wereld is snel verander: ‘Vroegen schoten we snel een paar foto’s. Nu heb je te maken met video, styling, 360 graden benadering, dronebeelden. Alles om de koper aan de andere kant van het scherm de woning te laten beleven in plaats van alleen te laten zien.’

Verkopers vinden het vandaag de dag niet altijd prettig wanneer makelaars mensen voor een bezichtiging over de vloer halen. Door corona zijn het onzekere tijden, mensen zijn veel thuis met gezinsleden en zo. Niet bepaald de ideale omstandigheden voor bezoek en bezichtiging aan huis.

Vincent: ‘Dan loop je in deze tijd de kans dat er gewacht wordt. Maar dat is in niemands belang. Vandaar dat de virtuele bezichtiging een oplossing is. Uiteraard kunnen verkopers en makelaars ook zelf video’s, vlogs en ander beeldmateriaal eenvoudig uploaden in onze tool. Wij maken er eventueel met 360 graden foto’s en dronebeelden een bezichtiging op afstand van. Mochten wij toch aan huis moeten komen voor het schieten van extra beelden, dan wordt dat coronaproof gedaan door bijvoorbeeld deurklinken vooraf en na afloop te ontsmetten.’

De editing wordt gedaan in een studio in Bosnië. ‘Afstand speelt geen rol in deze dienstverlening. De mensen in Bosnië zijn heel professioneel. Zij snappen de markt en ik kan als big cliënt op hen vertrouwen. Dat is voor mij heel belangrijk en vandaar dat ik een partnership met deze studio heb,’ vertelt Vincent, voor wie het in zijn belang is dat de markt in beweging blijft. Bovendien heeft hij een team van tien mensen waarvan de helft freelancer is. ‘Je wil natuurlijk geen tien man thuis op de bank hebben. Dat is te riskant. De markt is goed maar grillig. Voor je het weet is personeel een blok aan je been. Maar we werken wel met vaste aannemers van het werk. Dat is een prettige zekerheid.’

De omloopsnelheid in de transacties is hoog en het komt voor dat de woning al is verkocht nog voor de presentatie is afgerond. Niettemin laten makelaars Vincent dan nog wel de opdracht afronden.

‘Mijn presentaties werken namelijk wederkerig. Ik maak ze niet alleen om de woning verkocht te krijgen maar ook vanuit de marketing van de makelaars. Zij zitten in een competitie met elkaar, willen de mooiste en meeste objecten verkopen, de beste transacties sluiten. Dat wil je laten zien en dat past dus goed in het portfolio. Het ene object is namelijk een referentie voor de andere.’

Proland maakt het verschil door een professionele bedrijfsvoering. Het bureau neemt de makelaars alle zorgen uit handen wat betreft de presentaties. Voor hen geen belletjes meer, geen gedoe en onduidelijkheid over informatie, levertijden, kwaliteit, appjes, omschrijvingen, communicatie. ‘Ze hoeven er niet meer naar om te kijken. Dat is zeker voor de grotere makelaars een voordeel. Uit reviews blijkt dat zowel bij de makelaars als bij de woningverkopenden een grote tevredenheid is over onze rol. Mensen merken dat ons werk werkt.’

Vincent verwacht dat zijn vlogs en virtuele tours door makelaars worden bekeken: ‘Met onze ervaring kunnen wij ook huiseigenaren coachen om een eigen reportage te maken en die door ons te laten bewerken.’ 

Hij vertoont deze ‘homevideo’, die door Proland alleen is bewerkt en geprofessionaliseerd, die laat zien hoe de kijker over het perceel vliegt zo de woning in en wordt ontvangen door een makelaar, die je kamer voor kamer meeneemt door het hele huis en al pratend antwoord geeft op vragen die je op de tong hebt liggen. In anderhalve minuut is de woning bekeken en heeft de makelaar de belangrijkste informatie verteld. 

‘Gemakkelijker kun je een woning niet bekijken.’ 

Partners