friesjournaal logo

MARSSUM – Net voordat singer-songwriter Piter Wilkens zo’n kleine 35 jaar geleden op de solotoer ging, was het tijdperk van de elpee afgesloten. Cd’s kwamen ervoor in de plaats: kleiner, handiger, glad geluid, simpeler en voordeliger te maken. Maar de cd is ook allang ingehaald door de tijd die vooral in de muziekwereld snel voortschrijdt. En zie, vintage is in, retro is terug. 

Dus is er weer belangstelling voor vinyl. Heerlijk, die naald op de groeven, dat lichtschurend effect in het geluid, het karakter in de muziek gehouwen. Piter geniet ervan. Helemaal nu hij eindelijk, voor het eerst(!), een echte elpee heeft gemaakt: De laitsjende feniks, de titelsong onder de 12 nummers. Meer konden er niet op de plaat die in Amsterdam is geperst. Het publiek maakte hij alvast warm met een cd-versie van dit prachtige project waarin hij zowel in het Fries, het Liwadders als het Nederlands zingt. De feniks slaat op de herrijzenis van de elpee en ook op het vuur dat nog steeds in de Friese troubadour (troedaboer, zingt Piter meestal) brandt.

Vroeger droomde hij van het maken van een elpee: ‘Als ik dan zo’n plaat van Elvis, de Stones, Fleetwood Mac of Crosby, Stills, Nash and Young in handen had, dacht ik: dit moet ik ook eens beleven.’ Het kwam er niet van want de elpee werd verleden tijd. 

Hij schreef meer nummers voor de elpee en moest dus een selectie maken: ‘Dat was nog best lastig. Ik heb voor de meest sprekende songs gekozen.’

Wat weer opvalt is het multitalent dat hij is. Piter manifesteert zich in meerdere muziekstromingen. Op de elpee is country, blues, rock en close harmony te horen, maar ook een cabaretesk nummer komt voorbij.

‘Een versjesmaker, dat ben ik,’ zegt hij over zichzelf, zijn teksten zijn voor een timmermantsjoender als hij verbluffend knap geschreven. Zijn rijmkunst is ongeëvenaard. 

Natuurlijk bezingt hij Friesland en de Friezen zoals altijd in alle glorie. Zo heeft hij ook een cover gemaakt van The Green Green Grass of Home van Tom Jones. Het groene gras is bij hem de pracht van ‘maeitiidsblommen, goed om werom te kommen’. Geweldig is ook de song over de Friese boerenzoon die je overal ter wereld in de meest uiteenlopende functies en onder alle omstandigheden ontmoet omdat hij zich overal aanpast, een praktisch boerenverstand heeft, van huis uit over een weidse horizon beschikt en op karakter doorzet als het moeilijk wordt waardoor de Friese boerenzoon uitgroeide tot een van de meest geslaagde emigrantgroepen in de historie (‘der is gjin hâlden oan, oerol op de wrâld sjochsto in Fryske boeresoan’).

Het album werd opgenomen in de Key Studio’s van Rogier Trampe en Harry Zwerver in Akkrum. 

Albert van Keimpema

Partners