friesjournaal logo

Foto staand vlnr: Jeannette de Groot (fotograaf), Marcella Boonstra (Ensel Staalbouw), Helena Spits (Bewonerscommunicatie), Marcella Andringa (Stijlinspirator), Wikje de Roos (Fryske Fammen yn Business), Lilian Adema (Valela Herinneringsfilms) en Tineke Merkus (Supskool Leeuwarden). Voor vlnr: Jacqueline Visser (Spantenfabriek), Mirjam Marinus (Friesland Lease) en Heleen Kamphuis (Golfdiva). Siegrid Canrinus (Famke C.) ontbreekt.

BEETSTERZWAAG – Vrouwen gaan de wereld regeren, stelt schrijfster Barbara van Beukering, (‘women rule the world, mark my words’). Als ze dan ook nog de kost verdienen kunnen de mannen lekker huishouden. Heerlijk. Maar het is ontegenzeggelijk een trend: vrouwen roeren zich, slaan op de trom, pakken de zaken op en blazen (soms) van de toren. Ook in Friesland. 

Wikje de Roos is een van hen. Dat haar man Marcel Strijk zich met activiteiten bij Defensie en in personeelszaken boven Jan werkte, geldt niet als opstapje. Wikje doet het op eigen kracht. En dat straalt ze op Amerikaanse wijze uit. Waarvoor niets dan lof.

Ze onderneemt met digitale platforms en commercie. Wat dat precies inhoudt moet je niet aan een stukjesschrijver vragen wiens wereld niet groter is dan papier. In haar profiel staat dat ze van ‘workation’ houdt (dat is werkend vakantievieren, dames zijn vaak ondoorgrondelijk). 

Succes delen

Wikje wil het succes delen. Om die reden is ze een magazine begonnen: Fryske Fammen Yn Saken (FFYS), een nieuw magazine speciaal voor Friese zakenvrouwen en andere geïnteresseerden. Een magazine dat er nog niet was en dat volgens founder, businessmentor en marcom-specialist Wikje de zichtbaarheid van Friese zakenvrouwen moet vergroten. In FFyS staan interviews en ondernemersverhalen met professionals en moet andere zakenvrouwen inspireren om ook hun verhaal te vertellen.

Wikje: ‘Op deze manier kunnen ervaringen worden gedeeld, kan er van elkaar geleerd worden en kunnen deze vrouwen een rolmodel zijn voor anderen.’ 

FFYS is een totaalconcept waar dit magazine onderdeel van uitmaakt. Wikje begeleidt Friese zakenvrouwen met het creëren van een eigen bedrijfs- en communicatieplan met gerichte aandacht voor het marketingtraject. 

‘Zakenvrouwen verdienen het om meer zichtbaar te zijn. In mijn werk hoorde ik zulke mooie verhalen maar die zag ik nergens terug. Ik zie dat als een gemiste kans. Met een persoonlijk verhaal leg je de verbinding. Door meer zichtbaar te zijn creëer je kansen. Daarom startte ik een Friestalige podcast en nu is er dan ook het magazine,’ aldus Wikje.

Hogere functies

De participatie van vrouwen in hogere functies, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven laat in ons land nog altijd te wensen over, vindt Wikje. Bij de overheid is een slag geslagen, maar in het bedrijfsleven blijven vrouwen achter als het gaat om het invullen van topfuncties. Vijftien procent van de topfuncties (raden van bestuur en raden van commissarissen) bij de grootste vijfhonderd bedrijven wordt momenteel door vrouwen vervuld. En hoe zit het met de vrouwelijke zzp-ers?

Wikje wil ze een podium bieden: ‘Hoe motiveer je vrouwen om die stap te nemen en zich minder bescheiden op te stellen? In Friesland hoor ik vaak: ‘het gaat niet om mij’. Vrouwen zijn bescheiden en vooral gefocust op hun werk en niet op zichzelf profileren.’

Op de lancering bij Beach&Bar op Lauswolt introduceerde Wikje de 10 dames die in het eerste nummer werden geportretteerd. De geïnterviewden zijn ondernemende vrouwen die professioneel aan de weg timmeren. Van directeuren, zelfstandig professionals en ceo’s tot kunstenaars. 

Wikje: ‘Deze vrouwen hebben allemaal een verhaal te vertellen over hoe ze zover zijn gekomen. Allemaal voorbeelden om anderen mee te inspireren zodat er een beweging op gang komt. Met FFyS-podcast en het magazine wil ik vrouwen aanmoedigen.’

Albert van Keimpema

Partners