‘In Nederland zijn meer fietsen dan mensen’
MAKKUM – Het lijkt wel of de generaties Rinia tegen wil en dank in hun 128-jarige familiebedrijf terechtkomen. Nadat oprichter Tjeerd als smid en instrumentenmaker op een gegeven moment in fietsen begon was het maar afwachten of zijn zoon Tjeerd jr. terug zou keren van zijn tewerkstelling tijdens de oorlog in Duitsland, waar hij een Poolse vrouw trouwde. Toen dat wel gebeurde lag het niet in de lijn der verwachting dat zijn zoon Theo, de derde generatie, hem zou opvolgen. Theo was leraar Nederlands.
Maar toen zijn vader vrij jong overleed vond hij het zonde dat het bedrijf niet zou voortbestaan en daarom ging hij toch maar in de fietsen. De vierde generatie Timen op zijn beurt was stuurman op de grote vaart; een mooie, goedbetaalde functie. Toch ging ook hij overstag.
‘Ik heb tussen mijn 19e en 27ste gevaren op coasters van Kustvaart Harlingen. Dat was een prachtleven, net een jongensboek. Met de fietsenzaak was ik totaal niet bezig. Tot in 2013 Sandy zwanger raakte. Ik lag met mijn kraanschip afgemonsterd in Noorwegen, en besloot het varend leven vaarwel te zeggen en mijn toekomst in het familiebedrijf te zoeken. Ik heb daar geen spijt van. Er is meer dan geld. Ik ben een familieman. Bizar hoe sterk je band met je kinderen kan zijn,’ vertelt Timen.
Zijn schooljaren waren niet zijn beste. Timen bakte er niet veel van. Hij verliet vrijwillig het gymnasium. Wat er van hem moest worden wist niemand, of toch wel.
‘Iemand uit het onderwijs gaf mij de tip om met mijn handen te werken. Dat deed ik altijd al graag, de handen uit de mouwen slaan. Als jongen werkte ik op een autosloperij, een scheepswerf en in café De Prins. Mijn hele jeugd heb ik in Makkum doorgebracht.’
Wat wilde je worden?
‘Toen ik jong was boer of brandweerman. Wel, het laatste is gelukt want ik zit bij de vrijwillige brandweer hier.’
Nederland is een fietsland bij uitstek met het meest uitgebreide, beste fietsennetwerk van de wereld. Hoe is het om daarin te ondernemen?
‘Een fiets verkopen is niet moeilijk, mensen hebben de keus voor de aanschaf al gemaakt en ze hebben het model al in hun hoofd. Ons assortiment is breed en ik heb veel fietsen op voorraad. Dat laatste is de truc. Ik ben nu al bezig met de planning voor 2024. Volgend jaar is al meer dan uitverkocht. Goed inkopen is een kwestie van aanvoelen. Kijken doet kopen bij ons. Ik verkoop het programma van Accell; Batavus, Sparta, Koga en Lapiere. Topmerken die bekend zijn. Echter, een fiets op de weg houden vraagt aandacht en daar zijn wij voor. Wij kunnen onze klanten garanderen dat ze een fiets in geval van een reparatie binnen 48 uur terug hebben. Wat wij namelijk aan onderdelen bestellen hebben we de volgende dag in huis. Een zaak als de onze moet het van service hebben. Dat is onze kracht. Ik wil geen matige kwaliteit verkopen en ik ben ook niet iemand die gaat manipuleren met bijvoorbeeld een e-bike om die sneller te maken. Dan ga je op de stoel van de fabrikant zitten en ben je ook verantwoordelijk voor slijtage, schade of gevolgen. Er is naast heel veel goede fietsen ook rommel op de weg. Er gebeuren best wel veel fietsongelukken. Omwille van de veiligheid ben ik eerder voorstander van een verplichte jaarlijkse keuring dan van een helmplicht.’
Timen heeft onlangs een nieuwe stap gezet: hij is een tweede zaak begonnen, in Harlingen. Hij kon er op een mooie locatie aan de Kleine Voorstraat een pand kopen, de vroegere Blokker-vestiging. De omzet is goed, de winst ook. Tijd om uit te breiden.
Corona legde hem geen windeieren: ‘De reisbranche donderde in, mensen bleven in eigen land, kochten spullen en gingen nog meer fietsen. Grappig om daar achter te komen, achter een nieuw koopgedrag. Men zocht ontspanning en verwenning. Gevolg is wel dat er krapte komt in onderdelen. Er zijn mensen die onderdelen gaan verzamelen voor het geval dat. Zoals tandwielen waarvoor de levertijd is opgelopen tot twee jaar. Ik heb meegemaakt dat iemand een racefiets kocht voor de onderdelen, het frame mocht ik houden. Een fiets is een belangrijk bezit voor mensen. Het is een gekkenhuis. Ik vraag me af: hoe lang houdt dit nog aan? Aan de andere kant: in Nederland zijn meer fietsen dan mensen. Ik heb klanten die elke drie, vier jaar een nieuwe fiets kopen. Zo gauw zal de markt niet verzadigd raken. Er is bovendien een geweldige infrastructuur voor fietsen gerealiseerd; het zal een van de populairste outdooractiviteiten blijven.’
Rinia is graag de trendsetter. Zo was het bedrijf de eerste dealer in Friesland die elektrische bakfietsen verkoopt. Met de verhuur begon Timen zeven jaar geleden. Het was even spannend maar het sloeg aan. Binnen een jaar was de investering terugverdiend. Maar het bedrijf is ook nuchter, gaat niet met de stunters mee.
Timen: ‘Laat ze maar schreeuwen, wij doen dit al 128 jaar.’
Bij het 125-jarig jubileum kreeg Rinia Fietsen het predicaat Hofleverancier. Een prachtige waardering volgens Timen, die nog wel even moest uitzoeken wanneer het nou precies was begonnen. Gelukkig vond hij het bewijs dat zijn overgrootvader een klus deed voor de zuivelfabriek in Zurich. Er zat geen vlekje op het blazoen en toen mocht Timen het schild op de gevel schroeven.
Menu
Start Vers desembrood van bakker Kluft met dips en dolce olijven
Amuse Luchtige tom kha kai met garnituur van koud gerookte zalm en lente-ui
1ste gang 18 maanden gerijpte ham & regionale geitenkaas, gemarineerde little gem, zoetzure wortel en chutney van Amsterdamse ui
2e gang Bisque van strandkrab met Hollandse garnalen en pernodschuim
3e gang 3 bereidingen van Frysk Angus, jodenhaas, bitterbal, en in Mackum bier gestoofd rundvlees, verse gnocchi, seizoensgroente en zoete aardappelpuree
4e gang Kaasplateau: reade jutter, morbier, lytse witte (geitenkaas van Doetie), tête de moine en oude nagelkaas van boer Bokma met appelstroop, walnoten en vijgen
5e gang Taartje van roodfruit met yoghurt en luchtige witte chocolade