HOLWERD – Diverse streken en regio’s in Nederland als Zeeland, Groene Hart, De Friese Wouden, Veluwe, Overijssel, Limburg en de Wadden streden tegen elkaar om de titel ‘Lekkerste Streek van Nederland te pakken. Elke streek neemt een kok mee die van drie producten uit die streek een gerecht maakt. Een deskundige jury beoordeelt alle gerechten. Voor de Wadden gaat chef-kok Aart Wijker van Grand Hotel-Restaurant Opduin op Texel een gerecht maken van Texels lamsvlees, Kollumer zoete erwt en Groninger zwarte waddenmosterd. Streekeigen Producten Nederland (SPN) uit Wageningen organiseert de verkiezing.
De belangstelling voor regionaal geproduceerd, eerlijk voedsel is mede dankzij de coronacrisis sterk toegenomen. De consument hecht steeds meer belang aan de afkomst van zijn voedsel en welke impact het heeft op onze leefomgeving en is in toenemende mate bereid daar een goede prijs voor te betalen.
‘Het is een kookwedstrijd, maar het is veel meer dan dat. De deskundige jury kijkt niet alleen naar creativiteit van de kok, smaak en presentatie, maar even zo belangrijk is het gebruik van Erkende Streekproducten, streekgebondenheid, duurzaamheid en het verhaal achter de producten,’ vertelt Annette van Ruitenburg van Stichting Waddengroep. De Waddengroep coördineert deelname aan de verkiezing vanuit het Waddengebied.
Kollumer zoete erwt
De Kollumer zoete erwt is een grauwe erwtensoort en was bijna uitgestorven. Gelukkig werd de Kollumer zoete erwt door Jan van der Velde uit Kollum op het nippertje van de ondergang gered. Piet Hoekstra uit St. Jacobiparochie kreeg 6 erwten van Van der Velde en heeft hieruit samen met collega Jaap de Jong uit Oosterbierum vanaf het jaar 2006 een bloeiende teelt opgezet. Daarna sloot Bruinsma Bio zich aan, gezien er ‘nieuwe vraag’ was vanuit de biologische hoek. Groothandel Greydanus uit Heerenveen verhandelt deze erwt onder het label ‘Peul Natuur’.
Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving
Stichting Waddengroep is een netwerk van zo’n 300 ‘groene’ waddenondernemers. Met subsidie van het Waddenfonds zet de Waddengroep samen met projectpartners NHL Stenden en Visit Wadden dit netwerk in om waddengastronomie als toeristisch waddenproduct op de kaart te zetten. Tot en met 2026 gaan ze 50 waddenfoodroutes, online marktplaatsen, kennisontwikkeling en -uitwisseling via o.a. masterclasses, receptuur, Waddenschijf van Vijf en scholingsmodules ontwikkelen en uitvoeren.