‘Cultuur is een interessant medium voor ondernemers’
SNEEK – Cultuur is behalve een beleving ook een business geworden. Zonder zakelijke aanpak redt de sector het niet. Er moet geld worden gegenereerd. Subsidies zijn niet toereikend en van alleen de kaartjes kun je de exploitatie niet draaiende houden. Dus moet je de boer op, de zakelijke markt verkennen, ondernemingen aan je binden. Het is daarom niet zo vreemd dat Cultuur Kwartier Sneek een hoofd Zakelijke Dienstverlening in huis heeft. Een functie die wordt bekleed door Hans de Lang, een man die ruime ervaring heeft in de gastvrijheidssector.
Bij Cultuur Kwartier Sneek is in dat opzicht veel mogelijk want het complex omvat Theater Sneek, Poppodium Het Bolwerk en Kunstencentrum Atrium Sneek. Drie prachtige cultuuraccommodaties die vlakbij elkaar in de binnenstad gecentreerd zijn aan de Westersingel, de Kerkgracht en het Oud Kerkhof. Het complex kwam in 2012 tot stand en werd geopend door toenmalig vorstin Koningin Beatrix. Hans was er toen al werkzaam. Hij zorgt er in zijn huidige functie voor dat het CKS ruimtes verhuurt, partijen als bijeenkomsten, recepties en feesten binnenhaalt, hij stuurt medewerkers en vrijwilligers aan en hij coördineert de sponsorgroep die in 2013 is opgericht. Er zijn thans 63 leden. In de komende jaren moet dat aantal groeien naar 100. In de voorbije coronaperiode nam het ledental zelfs flink toe. In 2019 waren er nog 19.
Hans: ‘Bedrijven zoeken juist in tijden dat er minder ontmoeting is manieren van verbinding, het aansluiten bij platforms. Cultuur is een belangrijk medium. Het is een entourage die aanspreekt en waar je op een heel zinvolle wijze contacten kunt leggen en onderhouden.’
Hij noemt bijvoorbeeld artiesten die in Sneek komen optreden: ‘Ze zijn bij ons en dan kun je van de gelegenheid gebruik maken om voorafgaand aan de voorstelling iets aardigs te doen voor je sponsors. Zo was Peter Heerschop, die samen met Viggo Waas het programma Festen draait, laatst bij ons. Wisten we hem te strikken voor een ontmoeting en een presentatie. Dan bied je als cultuurinstelling een toegevoegde waarde voor je ondersteuners. Men vindt dat verfrissend.’
De eerste die toetrad tot de groep was oud-burgemeester van Súdwest-Fryslân Hayo Apotheker.
Hans: ‘Hij vond dat hij de eerste stap moest zetten. Om een voorbeeld te geven en om andere over de streep te trekken.’
Wel, goed voorbeeld doet goed volgen. Gerenommeerde Sneker bedrijven als Lankhorst, Snakeware, Lokaal 55 en Douma Staal sloten zich direct aan. Hans houdt, als het even kan, de bal in de ploeg.
‘Als we een klus te klaren hebben kijken we uiteraard wel even of iemand uit de groep dat kan doen. Recent moest er geschilderd worden en daar hebben we Silvius voor benaderd. Laten we een partij cateren dan komen onze horecapartners in beeld. Je merkt ook dat het collectief van een sponsorgroep versterkend werkt voor het netwerk van de leden. Er is een zakelijke meerwaarde, maar het is ook zo dat men de cultuur een warm hart toedraagt en dat men het belangrijk vindt dat een stad als Sneek in kunst en cultuur goed mee kan doen. Dat is ook goed om als woonstad aantrekkelijk te zijn en voor het vestigingsklimaat van het bedrijfsleven,’ aldus Hans.
Wat wilde je worden?
Hans: ‘Ik had geen idee. De ene week advocaat, de andere week fietsenmaker. Er zat geen lijn in.’
Voor zichzelf beginnen heeft er nooit ingezeten bij hem: ‘Ik zie altijd apen en beren op de weg. Ik heb er geen aanleg voor. Ik denk ook te veel voor een ondernemer. Dat is een type die knopen doorhakt, die op een gegeven moment doet in plaats van denkt.’
Hij is geen ondernemer, hoewel hij wel uit een ondernemersfamilie komt. Zijn vader Foppe de Lang was aannemer, die trouwens een verdienstelijk zanger is. Een crooner, stijl Frank Sinatra. Ooit zong hij Julio Iglesias toe in de Pip’s Pub van het Oranje Hotel. De Spaanse superster bedankte hem met een ferme handdruk.
‘Ik heb het wel overwogen om in het familiebedrijf te stappen, deed nog een toelatingsexamen voor de HTS omdat mijn vakkenpakket niet bèta was. Maar het zat er gewoonweg niet in, ik behaalde te weinig punten. Vervolgens heb ik een HBO-opleiding non-profit geprobeerd maar ook dat was het niet. Ik ging in de horeca werken en toen wist ik: dit is wat ik wil,’ vertelt Hans.
Hij ging naar de hotelschool in Groningen omdat die opleiding meer op de horeca is gericht dan Leeuwarden en bovendien korter duurt.
In zijn huidige baan voelt Hans zich geen manager: ‘Dat dekt de lading niet. Ik ben ook geen leidinggevende. Ik zit meer in de rol van zelfstandige die verantwoordelijkheid draagt.’
De sponsorgroep is niet alleen op groei gericht. Ook moet het zaadje van loyaliteit worden geplant: ‘Wij willen graag duurzame relaties. Zorgen dat mensen tevreden zijn, zich hier thuis voelen is minstens zo belangrijk als werving. Er moet als het ware het mienskipsgevoel ontstaan. Wel wil ik dat de sponsorgroep wat bekender wordt.’
Johan Abma van Promotex, die mee eet en sinds kort lid is van de club, knikt instemmend: ‘Imagebuilding en goodwill kweken is in cultuursponsoring van belang, return of investment minder,’ zegt hij.
Hans: ‘Onze tegenprestatie moet gericht zijn op attent zijn, gericht zijn op gastvrijheid, activiteiten ontplooien, netwerkmomenten aangrijpen en privileges bieden bij toegang of reservering.’
Het diner in Le Petit Bistro bevalt hem zeer. Hij was nog niet eerder in dit restaurant geweest. Het blijkt een ware ontdekking voor de man die vinoloog is en door Benthe werd verrast met bijzonder goede wijnen.
‘Zo’n restaurant van dit gastronomisch niveau draagt net als cultuur bij aan Sneek als uitgaansstad.’