friesjournaal logo

SINT JOHANNESGA – Het is een fraai geheel, de authentieke Weerdse zigeunerwagen van bouwjaar ca. 1930, voortgetrokken door een schitterende Jeep SJ Wagoneer Woody van 1981. Voorheen trok een oude Bukh-tractor deze woonwagen die Oene en Janneke Lageveen sinds 2002 hebben. Maar ze besloten om praktische voordelen een Wagoneer voor de kar te spannen. Een rode dachten ze aanvankelijk, omdat deze kleur goed harmonieerde met het rode onderstel van de woonwagen. Toen ze echter in Doetinchem op het erf van de autohandelaar stonden, viel het oog op deze bruine Woody die daar nog maar een dag stond!

Oene: ‘Het was niet makkelijk hem los te weken. Na enig aandringen lukte het ons toch. We zijn er heel erg blij mee.’

Als ze onderweg zijn voor vakantie, een tripje, een show of een oldtimerfestival, trekt de combinatie veel aandacht: ‘Er wordt getoeterd, de duimpjes gaan omhoog of we worden aangesproken. Het spreekt mensen aan.’

Het bezit schept een band met andere woonwagenbelievers, die ze bijvoorbeeld tegenkomen op feestelijke dagen die door hen worden opgeluisterd. Gezellig zit het clubje dan bijeen. 

‘Wij gebruiken de woonwagen als een soort caravan. Wij kozen voor deze omdat het formaat handzaam is en omdat de wagen nog origineel is met houtsnijwerk en geslepen ramen. De wagen is aangepast aan de tijd. Toen wij hem kochten zat er nog een langsboom aan voor een dubbelspan paarden. Voor die tijd had de wagen houten wielen. Ik heb hem geschikt gemaakt voor snelverkeer. Je kunt er zomaar honderd mee rijden. Omdat het een schamelwagen is slingert ‘ie niet,’ zegt Oene, terwijl Janneke keukentje, salon en bedstee laat zien. 

De houtlook van de Wagoneer Woody harmonieert prachtig met de woonwagen. Er rijden niet veel Wagoneers in ons land maar toch is het model vrij bekend. In veel Amerikaanse films en series komt de karakteristieke, sfeerbepalende auto in beeld; de auto maakt onderdeel uit van de wereld en de entourage die wordt gecreëerd.

De Jeep SJ Wagoneer is geproduceerd van 1962 tot 1991. De eerste maker (1962-1970) was Kaiser Jeep, de typische tweezits (oorlog)jeep die vanaf 1953 van de band rolde. Van 1970 tot 1987 werd de auto gemaakt door AMC (American Motor Company) in Ohio en daarna door Chrysler. Dit jaar is een nieuwe versie geïntroduceerd door Fiat, tot welk concern Chrysler nu behoort.

Zoals het een Amerikaan betaamt is er, in een tijd dat Europanen nog aan van alles zaten te draaien, veel elektrisch aan de Wagoneer: centrale portiervergrendeling, de ramen zijn elektrisch, ook de achterruit. Chroom domineert. De raamstrippen zijn van roestvrijstaal. Opvallend is het pluche waardoor het samen met de leren stoelen een warme, intieme auto is

‘Het is een even stoere als sierlijke auto,’ aldus Oene. 

Om de kosten enigszins te beheersen heeft hij er recent een lpg-tank ingebouwd.

‘Dat is in deze tijd geen overbodige luxe. Een Wagoneer rijdt één op vier en ik wil niet in het armenhuis terechtkomen. Lpg kost 90 cent de liter, benzine zit tegen de 2,50 aan. Dus dat scheelt nogal. Zeker nu ik er wat meer kilometers in wil maken. Gelukkig hoef ik geen wegenbelasting te betalen. De auto rijdt prima op lpg maar je levert wel vermogen in. Als ‘ie de woonwagen moet voorttrekken merk je dat. Eventueel kan ik natuurlijk op benzine overschakelen,’ vertelt Oene, die goed op zijn Wagoneer past.

‘Deze auto met bladveren is onverwoestbaar met de stevige chassisbalken onder het koetswerk. Hij overleeft mij wel, zolang ik hem droog stal.’

Dat laatste zit wel snor. Oene en Janneke zijn deze zomer verhuisd naar een woonboerderij in Sint Johannesga die al sinds 1902 in de familie is. Er is volop ruimte voor de vier oude trekkers en ander rijdend materieel. Tijdens de verhuizing kwam de woonwagen van pas: ‘We parkeerden hem op het erf zodat we geen tijd verloren met heen en weer reizen.’

Partners