friesjournaal logo

IRNSUM – De Zilvermeeuw, een majestueuze bakdekkruiser uit 1938, krijgt een nieuw leven. William Kuipers uit Heerenveen kocht het ‘fertuteaze’ casco en laat het schip van 18 bij 4 meter tot in detail restaureren en vernieuwen. Een immense klus die twee jaar duurt. Maar dan vaart er straks ook wat. Hij vond het schip bij Hager in Nieuweschoot. Daar werd een aanvang genomen met de werkzaamheden.

De prachtig gelijnde Zilvermeeuw met waaiersteven wordt in oude glorie hersteld maar wordt wel aangepast aan deze tijd met alle techniek, elektronica, communicatie, sanitair en voorzieningen die daarbij horen.

Om deze combi in één opzicht te schetsen: in de riante cabriostuursalon komt een klassiek stuurwiel, maar de besturing is hydraulisch met twee roeren. Boeg- en hekschroef maken het schip optimaal manoeuvreerbaar. Het instrumentenpaneel wordt klassiek uitgevoerd maar alle techniek voor bediening en navigatie is up to date. Het schip krijgt twee Steyr-dieselmotoren van elk 120 pk. Krachtbronnen die heerlijk cruisen garanderen.  

De indeling blijft grotendeels hetzelfde maar de veranderingen en verbeteringen zijn talrijk. Zo wordt van binnen (grenen waterbestendig plaatmateriaal en paneeldeuren) alles in strak wit lakwerk uitgevoerd waardoor het interieur een frisse en stijlvolle sfeer ademt. De keuken wordt modern en is voorzien van vaatwasser, een grote compressorkoelkast, een 4-pits inductiekookplaat en een ingebouwde combi-oven. De wasmachine is gesitueerd in het voorschip en in de stuursalon is ruimte voor een pantry. De badkamer wordt ruim en mooi, de wc is elektrisch. 

De vloeren zijn van hardhout en de dekken worden bekleed met teak. De opbouw is van staal maar wordt ‘gehout’ geschilderd (denk daarbij aan marmerschildering). Duurzaam en chique. Kuipers voegt zijn eigen vaarbeleving toe en houdt rekening met de privésituatie: hij heeft een jong gezin. Het schip wordt kindvriendelijk; op de voorplecht komt een verdiepte zit die ook als zwembadje kan dienen. Er zijn twee slaapkamers en een kooi.

De Zilvermeeuw wordt langer dan oorspronkelijk want het zwemplateau met buitendouche is nieuw en is toegankelijk via twee deurtjes in de kuiprand. Nieuw is namelijk ook de open kuip die genieten van de waterbeleving veraangenaamt.

Sowieso is de aanwezigheid aan boord comfortabel. Het luxe interieur wordt voorzien van hoogwaardige, dreunvrije isolatie. Ramen en uit Italië afkomstige patrijspoorten zijn van thermopaneglas.

‘De kwaliteit is zo hoog dat je erop kunt wonen,’ zegt William, voor wie dit ‘een heel serieus project’ is. Alles wil hij tot in perfectie doorvoeren. 

Nostalgie is hem niet vreemd. In het verleden bezat hij een fraaie notarisboot. Maar de Zilvermeeuw is de overtreffende trap. Hij werd verliefd op de lijn van het schip. Na een positieve diktemeting door Boatbiz in Blokzijl ging hij overstag en nam hij het schip over.

Inmiddels is de restauratie in volle gang. Het onderwaterschip is geheel nieuw en de romp vernieuwd en 6 mm dik gemaakt. Glimmend roestvrijstalen beslag geeft het schip extra allure. De hele operatie wordt uitgevoerd door de bedrijven De Vries Staalbouw, jachtschilder Elzinga en Smid Jachtservice in Irnsum. Jelle Wobbes uit Warga doet de betimmering. Het design is van de hand van scheepsarchitect Arnold de Ruyter uit Purmerend. Documentatie is ruimschoots voor handen en is onder meer opgeslagen in het regionaal archief in Alkmaar en uit de archieven van de scheepswerven Nicolaas Witsen & Vis. Alle blauwdrukken van destijds zijn er nog. De vernieuwingen die er in het verleden zijn geweest deden trouwens alleen maar afbreuk aan het ontwerp. In de jaren zestig wilde de toenmalige eigenaar er een soort Super van Craft van maken. 

William: ‘Nu krijgt de Zilvermeeuw haar glans terug en kan ze over twee jaar haar vleugels uitslaan!’ 

Partners