SNEEK – Egon Diekstra (Sneek, 1969), schrijft leerzame columns in dit blad. Als je ze leest volg je de beste cursus op het gebied van ondernemen, management en leidinggeven. Egon schrijft vanuit eigen beleving en ervaring. Samen met Claudio Missaglia is hij oprichter van merkenversterker en werkvloeropleider HamiltonBright dat de mannen in 2017 verkochten aan het Amerikaanse Advantage Smollan. Haarscherp weet hij aan te geven hoe de vork in de steel zit, waar je op moet letten als je een bedrijf runt en wat je moet doen of juist moet laten om succes te boeken, in elk geval hoe je de zaken het best kunt aanpakken.
Toen hij in 2012 met de columns begon, zei het Fries Journaal tegen hem: je verplicht jezelf en als je een hele serie hebt gemaakt kun je de stukken bundelen, heb je een eigen boek (met de veelzeggende titel Kwaliteit is geen toeval); een naslagwerk van wat er allemaal aan jouw brein is ontsproten. Wel, dat is gebeurd. In 2020 verscheen de eerste editie. Inmiddels is de tweede editie met een selectie uit de eerste uitgave door uitgeverij Louise op de markt gebracht. Wederom onder dezelfde titel.
Er schuilen veel wijsheden in zijn epistels: hoe ga je met een klant om, hoe ontvang je die klant, wat houdt collegialiteit in, hoe functioneer je het best in een organisatie, hoe herken je hét moment en hoe anticipeer je daarop, hoe maak je een goede eerste indruk, hoe effectief is je presentatie en wat is je toegevoegde waarde en hoe verhoog je die. Egon is bovendien het toonbeeld van de moderne ondernemer. Hij is geen baas in de ouderwetse zin van opdrachten geven en boven de mensen staan. Hij staat tussen zijn mensen, stimuleert, schenkt vertrouwen en geeft alle ruimte voor creativiteit, zelfstandigheid en onafhankelijk nadenken over de dingen. Elsevier schetste eens het verschil tussen de ouwe baas en de nieuwe door kenmerken op te tekenen. Oud staat voor controle, formeel, geen twijfel, koersbepalend, hiërarchisch, loyaliteit. Nieuw staat voor samenspel, flexibel, motiveren, ontvankelijkheid, feedback, coachen, verbinden. Egon heeft aan modern ondernemerschap een extra dimensie gegeven.
Lezers roemen de inhoud. Algemeen directeur Rob Klifman van Bouwmaat en commissaris bij Dynamo Retail Group, schrijft op de achterflap: ‘Twintig jaar lang met dubbele cijfers groeien, dan gaat er heel veel goed in een bedrijf. Als je dit boekje leest, begrijp je waarom.’
Directeur Dirk de Vries van Media Markt Leeuwarden: ‘In één ruk uitgelezen, terwijl ik geen lezer ben. Heerlijke inspirerende inzichten!’
Inmiddels is Egon geen ondernemer meer, maar een ondernemende adviseur die jonge ondernemers en start-ups begeleidt. Hij heeft een vastgoedbedrijf (High Five Real Estate), hij zit in de stuurgroep Vitaal Sneek, is voorzitter van de werkgroep Binnenstad Sneek, hij zit in meerdere raden van advies, is nog betrokken bij Advantage Smollan en hij is bestuurslid van de Maarten van der Weijden Foundation, een bijzonder eervolle positie die hem in contact brengt met de grote ondernemers en bestuurders van deze wereld. Egon heeft het gemaakt, op Amerikaanse wijze. Zijn moeder kreeg een exemplaar, las het in een dag uit en belde dat ze trots was op haar zoon.