friesjournaal logo

Woonplaats: Heerenveen

Beroep: gepensioneerde journalist en lerares

Leeftijd: 87 en 83

Auto: Citroën C3 Aircross SUV Shine

Bouwjaar: 2019

Motor: 1,2 liter PureTech, automaat benzine

PK: 110

Topsnelheid: 170 

Kilometerstand: 25.000

Verzekerde waarde: € 30.000 

In bezit sinds: 2022

Waar gekocht: Haaima Hylkema Heerenveen

Een perfecte auto voor twee ‘Citrofielen’

HEERENVEEN – Je hebt francofielen die zweren bij Citroën, hét merk voor levenskunstenaars en creatievelingen. Maar het hoeft niet samen te gaan. Jan en Henny de Kroon noemen zich dan ook liever ‘Citrofielen’. Zij rijden al hun leven lang Citroën, zijn aan het merk verknocht.

De liefde voor Citroën is ontstaan toen Henny als 18-jarige bevallige deerne in de sierlijke Traction Avant van haar ouders mocht rijden.

‘Dat was voor die tijd toch al een stukje emancipatie,’ vertelt Jan, op wie het Citroën-virus werd overgedragen.

‘Mijn rijden in het aan de twee chevrons herkenbare merk begon in 1964 met de aanschaf van een 2CV, de Lelijke Eend die samen met de Volkswagen kever en de Renault 4 tot de iconische auto’s van de jaren ’60 en ’70 behoorden.’

Jan had de auto nodig voor zijn reis naar Marokko waar hij aan de voet van het Atlasgebergte staatsveeteeltprojecten begeleidde. Samen verbleven ze daar een jaar.

‘De reis op zich was al een belevenis. We reden door Frankrijk en Spanje en maakten via Gibraltar de oversteek naar Tanger waar de auto geregistreerd moest worden. De permission was voor een halfjaar. Daarna deed de groene verzekeringskaart wonderen. Continué, luidde steevast de reactie bij controles van de politie die niks van die kaart snapte,’ lacht Jan. 

Ze beleefden een geweldig jaar: ‘We zijn het hele land door gecrost. Eén van de mooiste ritten was door de Atlas. Onze eend met vier man erin klom als een geit naar boven, Peugeots met watergekoelde motoren die langs de weg stonden om af te koelen passerend. In de bergen tot 3.500 meter gingen we skiën. Waar we ook vaak aan terugdenken is die keer dat wij op uitnodiging van het Nederlands consulaat, waar wij stonden ingeschreven, in de haven van Casablanca bezoek brachten aan een smaldeel van onze Koninklijke Marine en de matrozen aan boord wezen op onze fladderende eend.’ Het leven in Marokko was goed: ‘We konden ons in de Franse taal met wat Arabisch goed verstaanbaar maken. ’s Morgens kochten we brood en vlees op de soukh. Tussen de werkzaamheden door gingen we eropuit.’

Over Marokkanen worden soms lelijke dingen in ons land gezegd. Het kan Henny opwinden.

‘Die mensen zijn zó aardig! Ik wil er geen kwaad woord over horen.’

Onderwijl schreef Jan verslagen voor het Fries Landbouwblad. Hij besloot verder te gaan in de journalistiek, was jarenlang verslaggever bij de Heerenveen en Drachtster Courant. Na zijn pensionering was hij societyreporter bij De Zakenspiegel en het Fries Journaal.

Aan het eind van de contracttermijn werd Jan door Buitenlandse Zaken gevraagd voor een paar projecten in Tunesië: ‘We zijn met ons hele hebben en houen in de eend 1.500 km door Algerije naar Tunis gereden. Projectleider Straatsma uit Drachten liet ons weten dat het project nog opgestart moest worden. Toen besloten we huiswaarts te keren. Na een deinende oversteek op een woelige Middellandse Zee zijn we via Sicilië en Rome door de Alpen naar Nederland gereden.’

Nimmer liet een Citroën Jan en Henny in de steek. Ze hebben er vele gehad: Een Dyane, Ami, Pluriel, Xsara, GS, BX, Berlingo en nu dus een Ferrari-rode C3. Dit jaar vertelde Jan over hun avonturen in de Citroën-garage van Haaima Hylkema in Heerenveen.

De C3 bevalt heel goed: het fraaie en stoere design, de hoge zit, het panoramadak, de blitse kleur; alles klopt.  

‘Ze zijn de beste ambassadeurs van Citroën,’ zeggen de verkoopadviseurs Pieter van der Werk en Klaas Huisman van Haaima Hylkema.

Partners