friesjournaal logo

HEERENVEEN – Na het echec van de kaartverkoop voor de bekerfinale tegen sc Heerenveen, ruim een jaar geleden, is de verkoop voor de Champions League voor FC Twente nu wel goed verlopen. Dit dankzij de inzet van het Friese internetbureau TRES uit Heerenveen, dat inmiddels ook voor AZ, FC Groningen en sc Heerenveen de online kaartverkoop gaat ontwikkelen.

Met het behalen van de landstitel mag FC Twente dit seizoen meespelen in het bal der kampioenen: de Champions League. Na de loting van vorige week in Monaco startte de kaartverkoop via internet. De laatste keer dat FC Twente de kaartverkoop voor een dergelijk groot evenement via internet verzorgde draaide uit op een waar debacle. Het toenmalige systeem werkte niet zoals verwacht en de club besloot de verkoop via internet te staken. Via de traditionele sigarenwinkels werd de verkoop vervolgens weer hervat. Hiermee was het vertrouwen in verkoop via internet weg; zowel bij de club als bij de fans.

Waarom het misging ligt volgens technisch directeur Harmen Visser van TRES aan te weinig capaciteit: ‘Het systeem kon de piekbelasting niet aan. Wij kunnen mechanismen inbouwen die de toestroom reguleert. Zie het als drukte bij een bakker. Als iedereen voor de toonbank gaat staan wordt het een chaos. Maar niet als men een nummertje trekt. Onze Friese nuchterheid is een prima eigenschap in ons werk. Wij denken heel doelmatig.’

TRES heeft een specialistische afdeling in piekverkopen via internet en was al actief voor het nieuwe kaartverkoopsysteem voor betaald voetbalclubs. ‘Uit ervaring weten we dat de vraag meerdere malen het aanbod overstijgt bij grote evenementen. Dit betekent dat  het systeem enorm belast wordt. Om te voorkomen dat het systeem overbelast raakt, ontvangen alle aanmelders een SMS met een code op het moment dat ze aan de beurt zijn. Een virtuele wachtruimte dus. Dit voorkomt dat iedereen tegelijk naar binnen wil en systemen gaan vastlopen,’ aldus Harmen Visser.

Partners