friesjournaal logo

DOKKUM – Producten van de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC) vinden in toenemende mate hun weg naar China. In 2008 werd DVC geselecteerd als ‘hofleverancier’ van polyester vlaggenmasten voor de Olympische Zomerspelen in Peking. Daarmee heeft een eerdere investering in een eigen productiefaciliteit in China zich alweer gedeeltelijk terugbetaald. Dit jaar levert de Friese vlaggenspecialist een kleurrijke bijdrage aan de Nederlandse inzending voor de World Expo in Sjanghai. En sinds kort is de Dokkumer onderneming in de race als leverancier voor de 16de Asian Games die in november dit jaar plaatsvinden in Guanzhou.

Algemeen Directeur van DVC Robert-Jan Hageman is verheugd over deze ontwikkeling. Hij zegt: ‘Voor het Nederlandse bedrijfsleven ligt de nadruk meestal op de inkoop uit China. Voor ons gold dat ook. Om die reden hebben we een eigen productiefaciliteit opgezet. Maar door ons goed in de Chinese markt te verdiepen en zorgvuldig contacten op te bouwen, beginnen ook de afzetmogelijkheden toe te nemen. We weten onze weg steeds beter te vinden.’

Robert-Jan was kortgeleden zelf in China om een bezoek te brengen aan de World Expo in Shanghai, die op 1 mei van start is gegaan en die loopt tot en met 1 oktober. Zo kon hij met eigen ogen zien hoe het succesvolle Nederlands paviljoen – Happy Street – is opgeluisterd met dundoekproducten van DVC. In totaal leverde DVC 86 oranje en gele parasols. Daarnaast heeft de Dokkumer specialist gezorgd voor stijlvolle paviljoenvlaggen, landenvlaggen en provincievlaggen. De installatie en aankleding zijn ter plaatse door DVC verzorgd.

Robert-Jan over zijn bezoek: ‘De sfeer is uitstekend en het succes is uitzonderlijk. Architect John Körmeling en zijn team hebben een indrukwekkende prestatie geleverd. Dagelijks komen er 18.000 tot 29.000 mensen kijken, wat ver boven de verwachting ligt. Zelfs de Chinese staatstelevisie heeft er uitgebreid aandacht aan besteed. Als Dokkumer Vlaggen Centrale zijn we er trots op aan dit succes te hebben mogen bijdragen. We beschouwen de World Expo als een waardevol stukje aanvullende promotie van onze expertise naar het Chinese bedrijfsleven.’

Partners