friesjournaal logo

AMSTERDAM/HEERENVEEN – Als marketeer bij Douwe Egberts had ze een mooie carrière in het verschiet. Maar Cathelijne Lania, geboren in Heerenveen, wilde meer dan het spekken van de aandeelhouders. Haar idealistische inslag bracht haar al eens naar Nepal waar ze na haar studie vrijwilligerswerk deed. Een zilverfabriek riep jaren later haar hulp in bij het aantrekken van meer business. In 2006 werd A Beautiful Story opgericht, gevestigd in Amsterdam. Met Nepalees vakmanschap worden bijzondere sieraden gemaakt die door Cathelijne in de markt worden gezet. De Friezin  is dit jaar uitgeroepen tot duurzame ondernemer van Amsterdam-Oost en is in de race voor de DAM Prijs 2012, een trofee voor de meest duurzame ondernemer van Amsterdam.

Ouderwets als een handelsreiziger langs de deuren, dat was het begin van A Beautiful Story. Cathelijne kwam met een koffer vol sieraden in Nederland en vertelde overal waar mogelijk het verhaal van de sieraden en de producenten, de bedrijfsnaam A Beautiful Story was geboren. ‘Ik ben een verhalenverteller over talent, vakmanschap, mooie producten en inspiratie uit andere culturen,’ zegt ze.

De fraaie sieraden worden gemaakt in een zilversmedenfabriek, Dambar’s Silverfactory, waar jongeren uit de laagste kaste het vak leren. Sinds een aantal jaren worden ook sieraden gemaakt in een atelier, Beads for Life, waar alleen vrouwen werken die op deze manier in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. In Nederland worden de sieraden verkocht via het web, retail en business to business.

De basis voor haar levensweg werd gelegd door haar ouders: ‘Mijn vader was keukenondernemer en mijn moeder sociaal werkster. In mijn bedrijf combineer ik beide.’ Dat Cathelijne haar Friese achtergrond niet verloochent blijkt uit haar levensmotto ‘Sinne en wille kinne in protte tille’.

De Friezin is ambitieus en wil haar bedrijf de komende jaren verder internationaal uitbreiden met andere businessconcepten, bijvoorbeeld een reisorganisatie en een hotelketen waar verhalen worden beleefd.

Cathelijne: ‘Ik geloof heilig in de kracht van de samenwerking met ontwikkelinglanden. Zij beheersen het ambacht en wij hebben verstand van de markt. Zo leveren we een bijdrage aan armoedebestrijding en geven we mensen de kans hun business op een eerlijke manier te laten groeien. Wij tonen aan dat het daadwerkelijk mogelijk is zakelijk succesvol te zijn met ambachtelijke producten uit ontwikkelingslanden.’

Partners