friesjournaal logo

Klaas Jansma als kunstpresentator en exposante Janneke Hengst.
Klaas Jansma als kunstpresentator en exposante Janneke Hengst.

Kunstenaars die bij de opening van een expositie over hun werk vertellen, hoor je niet vaak. In de Leeuwarder galerie Kleine Hoogstraat was dat wel het geval. Van het trio exposerende kunstenaars Petra Nirdosh van Heesbeen, de Leeuwarder Arjen Beintema, die ook een vioolsolo ten gehore bracht, en Janneke Hengst, was het laatstgenoemde die de presentatie overliet aan Klaas Jansma.

‘Een relaas uit onverwachte hoek,’ zo typeerde galeriehoudster Giny Zandstra de introductie van de inmiddels als skûtsjesylreporter gestopte Jansma.

‘En it kaam der ek noch flot út,’ vond Klaas.

Janneke Hengst schaart zich met haar werk in de rij van Friese landschapsschilders getuige de geabstraheerde schilderijen. Afkomstig uit Gaast, waar de vroegere muze van Jopie Huisman aan de IJsselmeerkust de onderwerpen voor het grijpen had, besloot zij te verhuizen naar het villadorp Mantgum.

‘Mijn schilderproductie leed er niet onder,’ zegt zij, wijzend naar de wanden in de galerie die gedeeld worden met de kleinere tableautjes van Arjen Beintema. Dat hij betrekkelijk klein schildert is terug te voeren tot de beginperiode van de door Picasso en Rembrandt gefascineerde Beintema.

‘Ik begon ooit op de achterkant van lucifersdoosjes,’ zo verwoordt hij zijn passie die hem als twaalfjarige al een prijs bezorgde.

Van Petra van Heesbeen is porselein te zien dat zij stookt in gas- of zoutovens.

Het is een van de laatste exposities die Giny en haar man Syb Zandstra hebben samengesteld. ‘Het pand wordt verkocht omdat wij graag op de begane grond willen wonen,’ verklaart Syb. Met ‘we gaan het anders aanpakken’ bedoelt hij dat de galerieruimte voorlopig nog beschikbaar blijft voor creatieve cursussen, workshops en exposities.

Partners