friesjournaal logo

De ruimte is op 3 oktober officieel geopend door de 8ste generatie Joannes Demes, de oprichter van Dokkumer Vlaggen Centrale.

DOKKUM – Hoe staat de vlag ervoor over 25 jaar, wanneer de Dokkumer Vlaggen Centrale het eeuwfeest viert? Op de themadag over innovatie, gehouden in het kader van het 75-jarig bestaan, werd een zeer dynamische toekomst geschetst. De vlag die zich aan vormverandering aanpast, de vlag als (LED)beeldscherm, de vlag als energiewinner (door zonnecellen), de vlag als luidspreker, de vlag als verwarmer (door piezogarens). Het is allemaal mogelijk!

Technoloog Ger Brinks, eigenaar van het bedrijf BMA-Techne, associate bij Boer & Croon en parttime lector aan de Saxion hogescholen en de academie Toegepaste Kunst en Techniek en verbonden aan het Nederlands Textielinstituut, liet een wondere wereld doorschemeren. Nederland blijkt voorop te lopen in textieltechniek en er zijn volgens Brinks zeer veel toepassingen mogelijk. Hoe functioneel, betaalbaar en nuttig die worden hangt af van de voortgang van de techniek en van de vraag uit de markt. Maar dat een vlag over 25 jaar veel meer dan een vlag alleen is, dat staat vast.

Een andere spreker was de 18-jarige Thijl Klerkx, die nu met zakenvrienden het technologie-, media- en communicatiebureau Newteam bestiert. Hij is de verpersoonlijking van een nieuwe generatie ondernemers. Op zijn zesde vond hij al uit hoe je via de TomTom de dichtstbijzijnde Mc Donalds kon vinden, op zijn achtste richtte hij een (mislukt) verzekeringskantoor op om je in te dekken tegen ziek zijn en op zijn twaalfde begon hij een bureau in webhosting dat hij op zijn veertiende voor Ä 420 verkocht. Van dat geld kocht hij een iPad, een ‘coole’ investering. Vervolgens begon hij thijl.nl, een online bezorgservice voor je biologische boodschappen. Dit concept wil hij via franchise over het hele land uitrollen.

Interactie met de markt (de consument) vindt Thijl heel belangrijk. Een succesvol novum in marketing is volgens hem de interactieve campagne van chipsfabrikant Lays, die de consument laat bepalen wat de nieuwe smaken moeten zijn.
Hijzelf loopt over van nieuwe ideeën. Ondernemen is zijn tweede natuur. En hij weet dus ook wat slechte innovaties zijn, zoals de QR code die hem opviel bij DVC.
‘Heel omslachtig. Een foto maken, op je app inladen, doorschakelen en dan pas op een website terechtkomen. Ik heb een tip voor dit bedrijf: gebruik de code om elke vlag uniek te maken en pas daar after sales zoals (na)bestellingen en reparaties op toe waardoor je meteen type, materiaal, formaat en dergelijke in beeld hebt,’ aldus Thijl.
Directeur Robert-Jan Hageman dankte hem voor deze ingeving: ‘Daar kunnen we zeker wat mee.’

Hoe revolutionair de ontwikkelingen ook zullen zijn, we moeten niet doorschieten, denkt Thijl.
‘Een boek lezen via E-reader, dat gaat vrijwel niet gebeuren. Moderne techniek koppelen aan ouderwetse behoeften is mijn ideaalbeeld,’ zegt Thijl, die het persoonlijk contact ‘offline contact’ noemt.

Hij praatte onlangs Job Cohen bij inzake diens onderzoek naar de rellen in Haren. Dat Job geen ervaring heeft met social media hoeft zijn bevindingen niet te belemmeren, oordeelt Thijl met een minzaam lachje.

DVC investeert 1 miljoen in digitale printer

DVC nam in september haar nieuwe state of the art Durst-printer in gebruik. Het digitale machinepark van DVC is dit jaar uitgebreid, zodat effectiever kan worden ingespeeld op de markteisen. De digitale printinstallatie van Durst is op dit moment de snelste in zijn soort. Met een minimum aan handelingen kunnen in extreem korte tijd vlaggen en aanverwante doekproducten van hoge kwaliteit worden geproduceerd. Ook de omschakeltijden zijn minimaal.

Robert-Jan Hageman: ‘Klanten willen direct op markttrends kunnen reageren en verlangen van ons dat we in een paar dagen leveren. Dat kunnen we nu waarmaken.’
DVC neemt met meer dan 40 duizend klantrelaties een vooraanstaande positie in op de Europese dundoekmarkt. Het is de enige vlaggenproducent in Europa met een geavanceerde zeefdrukinstallatie voor hoogwaardige kleurenproducties in grotere oplagen. Hier bestaat nog steeds veel animo voor, maar daarnaast wint de digitale druktechniek ook bij DVC nog steeds terrein. Digitaal drukken is bij uitstek geschikt voor actiematige producties in kleinere oplagen en met korte levertijden. De trend naar steeds sneller is al langere tijd een feit, maar de huidige marktomstandigheden doen daar een schepje bovenop.

Partners