friesjournaal logo

OOSTERNIJKERK – Locatie is niet alleen in onroerend goed allesbepalend. Hetzelfde geldt voor de evenementenbusiness. Aan een accommodatie op locatie is een nog steeds groeiende behoefte. Een van de spelers op deze markt is Van Kammen Tentverhuur & Catering in Oosternijkerk, verscholen achter de Waddendijk. Het geheim van het succes van deze familieonderneming is de veelzijdigheid en de één loketfunctie. Men heeft en doet alles in eigen beheer. Daardoor is het bedrijf nooit afhankelijk van derden en heeft men de kwaliteit en planning in eigen hand. Een vertrouwd gegeven voor de klant.

De mentaliteit van handen uit de mouwen steken is van vroeger meegekregen. Oprichter Ale van Kammen was een manusje van alles. Hij verdiende zijn brood als dagloner, tapper, spinragger, slijkwerker, loonarbeider en bietenschoonmaker. En hij was niet te beroerd er ’s zondags nog een schepje bovenop te doen. Hem werd in 1946 gevraagd bij kaatswedstrijden ranja te verkopen. Al gauw werd de nering uitgebreid met pinda’s, fris, snoepwaren en knakworsten. Van Kammen sr. liep het vuur uit zijn sloffen en werd ook op dorpsfeesten een bekende verschijning met zijn snackwagen, zweefmolen en tent, dat toen nog een dekkleed was dat met juffers werd hooggehouden.

Op zijn 55ste hield hij er van de ene op de andere dag mee op.
‘Hij had geen zin om, naar eigen zeggen, alles naar de belasting te sjouwen,’ zegt zijn zoon en opvolger Yde, die als pas getrouwde jongeman mocht bepalen welk deel van het bedrijf hij over wilde nemen. Zijn geld was echter op.
‘Maar dat regel ik wel,’ zei de oude.
De keus viel op de tent, die overigens zo lek als een zeef was.
‘Mijn vrouw en ik moesten het tentdoek van 25 bij 5 helemaal verstellen. We hebben hem meteen wat groter gemaakt waardoor de lengte toenam tot 30 meter. Daardoor was hij beter verhuurbaar,’ aldus Yde.

Nog altijd repareren hij en echtgenote Minke in het naaiatelier tentzeilen, zij het dat het vanwege de kunststofmaterialen tegenwoordig voornamelijk laswerk is.
‘Ook daarin zijn we eigenwijs. We kunnen dat wel laten doen, maar wij zijn de ervaringsdeskundigen en juist wij weten op welke plaatsen een tent moet worden versterkt. En het waait hier aan de Waddenzee altijd. Een tent krijgt nergens meer te verduren dan hier,’ zegt Ale Siemen, de derde generatie Van Kammen die samen met zijn vader de onderneming runt.

Een student was Ale Siemen niet. Al op zijn vijftiende ging hij van school en kwam hij in het familiebedrijf terecht. Zo snel als kon haalde hij zijn vrachtautorijbewijs.
Ale Siemen: ‘Dit was het voor mij helemaal; op de vrachtauto het land in en tenten bouwen. Aan meer dacht ik niet. Tot een vriend van heit tegen me zei: jij moet van de auto en de boel gaan regelen. Ik dacht: die man is gek geworden. Ik wilde niet geloven dat hij serieus was. Toch heb ik zijn raad opgevolgd. Dat kwam doordat de planning vroeger nogal chaotisch verliep. Op zondagavond belde heit alles en iedereen en alle cafés af om personeel te regelen. Een sociaal leven hadden wij niet en dat was ook niet belangrijk voor ons, maar er ontstonden wel irritaties. Ik kreeg woorden met heit. Vanaf dat moment ben ik de tentverhuur gaan managen. Dat vond heit beter. Hij legt zich toe op de catering. Nu plannen wij donderdags de komende week in. Een goede planning, daar draait het hele bedrijf op. Die vriend had het goed gezien. Wil je tot de directie toetreden of het bedrijf overnemen, dan moet je een sleutelpositie innemen.’

Anno 2012 heeft Van Kammen voor 25.000 m² aan tenten: aluhallen, spantenten, paviljoententen tot een tent van 5 bij 3 die bij een particulier in de tuin wordt gezet.
‘Want een klant is een klant. Dat is ons motto,’ aldus Ale Siemen.
Zelfredzaam als de Van Kammens zijn zorgden ze ervoor dat ze alle nodige toebehoren in huis haalden: verwarmingsunits, vlonders, tapijt, meubilair, stoffering, decors, aankleding, garderobes, sanitair, glas- en servieswerk, , buffetten, tap- koel- en vriesinstallaties, mobiele keukens enzovoorts.
‘Wij kunnen een happening van a tot z verzorgen,’ vertelt Ale Siemen met gepaste trots.
Zo nodig organiseert Van Kammen zelf de feesten.
Yde fungeert dan als impresario: ‘Ik ken alle grote artiesten in Nederland persoonlijk. Van Joling, Borsato tot Froger. Al vanaf de tijd dat radioman Jan Rietman populair was met zijn programma Los Vast.’
Zaken regelen deed hij al gauw vanuit de Mercedes: ‘Ik was een van de eersten met een autotelefoon. Dat was toen nog een grote koffer.’ Meegroeien met het computertijdperk ging wat minder vlot.
Ale Siemen: ‘Weten waar de aan- en uitknop zit, veel verder gaat het niet.’
Inmiddels is Van Kammen betrokken bij tal van grote evenementen en shows zoals de Postcodeloterij, producties van Joop van den Ende en van ID & T (o.a. Sensation).
Tegenwoordig is het niet meer alleen een kwestie van een tent bouwen, podium erin, feest, afbreken en klaar. Tentverhuur vergt de nodige voorbereiding, waaronder het overleg met gemeenten over de vergunningen.

Handel ruiken zit hen in het bloed. Op regenachtige zondagen schijnen mensen trouwlustig te worden, weten ze.
Dan beide lachend: ‘Van een bruiloft komt een bruiloft!’
Hetzelfde geldt voor een feest bij de buren. Dat werkt aanstekelijk op andere bewoners in de straat. Ook al zijn het economisch mindere tijden, mensen laten zich niet ontmoedigen en blijven een viering, presentatie of show belangrijk vinden. Minder handel momenteel? Nee, steeds meer!

Het bedrijf telt 35 medewerkers die het hele jaar door aan de slag blijven dankzij een flexibele arbeidsinzet. Waar de politiek al jaren over spreekt is bij Van Kammen de normaalste zaak van de wereld.
Yde: ‘Onze tentbouwers zijn van alle markten thuis. Er zitten obers tussen die zich alleen maar om hoeven kleden en we hebben schilders, monteurs en timmerlieden in dienst die in de slappe periodes allerlei onderhoudswerkzaamheden kunnen uitvoeren.

Gelukkig hebben we geweldige mensen in dienst. Ze zijn gemotiveerd en vakkundig. Bij ons bepalen vooral de mensen die bij ons werken of de nieuwelingen voldoen. Zo kweek je eenheid. Iemand met een ring in de neus of andere toeters en bellen hoeven we niet. Dat vinden we niet representatief.’

De servicegerichtheid heeft geleid tot een grote kring aan vaste, tevreden opdrachtgevers die blind kunnen varen op het woord van Van Kammen.

Ale Siemen: ‘Iedereen weet dat bij ons afspraak is afspraak geldt.’

Partners