Pas voorbij het receptiedeel in de hal heeft men het mooiste zicht op het 6 bij 21 meter grote wandtapijt.
LEEUWARDEN – Symbolisch, maar wel toepasselijk, loopt er al lang een rode draad door de contacten die kunstenares Claudy Jongstra uit Spannum met het Fries Museum onderhoudt. Na haar stoffelijke bijdrage aan het interieur van de oude panden aan de Turfmarkt, manifesteert zich dat nu in de vorm van een 6 bij 21 meter groot wandkleed in de openbare hal van het nieuwe museum aan het Zaailand. In vier jaar en met behulp van een team van twaalf medewerkers heeft Claudy in bruine, blauwe en gele tinten resp. de aarde, de lucht en het licht uitgebeeld. Om daar ook een gevoel bij te krijgen, mag het grote tapijt, dit in tegenstelling tot de meeste kunstwerken, ook worden aangeraakt.
en waar te nemen, toog de altijd op houten ‘tripkes’ lopende kunstenaar Ids Willemsma met de architect van ontwerpbureau Bierman Henket en Claudy Jongstra de provincie door. De uiteindelijke kleuren stemmen tot veler voldoening. ‘Ongelofelijk, indrukwekkend en waanzinnig,’ luidde een aantal reacties bij de opening. De kwalificatie ‘waanzinnig’ met de nadruk op het eerste deel van dat woord, was wat de gele kleur betrof, van modeontwerper Alexander van Slobbe die het wandkleed mocht onthullen.
‘Ik werkte eerder al samen met Claudy bij het maken van diervriendelijke bontjassen,’ aldus de Amsterdamse couturier. Hij heeft wel wat met Friesland, want in opdracht van de Makkumer aardewerk directeur Jan Tichelaar ontwierp Alexander ook een collier van porseleinen bollen. Desgevraagd liet Tichelaar weten dat zich kortgeleden geen grote schok voordeed, toen bekend werd gemaakt dat in zijn bedrijf alleen nog aardewerk in opdracht wordt vervaardigd. Zijn grootste voldoening geldt de verhuizing naar een nieuwe locatie in Makkum, waar men zich op de productie van grote tegeltableaus gaat toeleggen.
Voor de cateraar en voormalig directeur van het Leeuwarder Oranjehotel Jan Thies van Perfect Parthies was het tapijtceremonieel de laatste klus die hij – overigens in opdracht van zijn collega Wim Teeuw van Cadenza – mocht uitvoeren. Annex met de catering is nu de brasserie in het museum; afgehuurd door een exploitant van buiten Friesland ( . . .)