friesjournaal logo

HEERENVEEN – De enige hybride vrachtwagen die in het noorden rondrijdt is van Portena Logistiek in Heerenveen. Onlangs heeft het bedrijf deze truck met gesloten laadbak opgenomen in de vloot. Heel toepasselijk is er reclame voor Koga op aangebracht. Deze fietsenfabrikant is onderdeel van de Accell Group, waarvoor Portena de complete warehousing (in-, op- en uitslag) en fietsendistributie door de Benelux verzorgt. En CO2-neutraler dan fietsen is niet mogelijk.

De hybride vrachtwagen is bijzonder. Tijdens het remmen komt energie vrij waardoor accu’s worden bijgeladen. Voldoende om in stedelijke gebieden op de elektromotor te rijden. Dat is veel schoner en stiller dan op de dieselmotor, de aandrijving voor de lange afstanden. Vooralsnog gaat het om een testperiode. Volvo heeft deze FE Hybrids gebouwd.

Om de CO2-uitstoot te reduceren wordt volop ingezet om vrachtwagens te voorzien van een dieselmotor in combinatie met een elektromotor. ‘Steeds meer gemeenten zullen bepalingen stellen aan het vrachtvervoer in binnensteden. Ik verwacht dat in de toekomst alleen nog hybride wagens worden toegelaten. Wij willen hierin vooroplopen. Dat past in ons strategisch beleid en in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen,’ aldus algemeen directeur René Visser van Portena.

Volvo heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe generatie wagens. Accountmanager special products Jorrit-Jan van Gestel van Volvo Truck Nederland zegt daarover: ‘De techniek is veelbelovend om voertuigen van dit kaliber op een milieuvriendelijke manier aan te drijven.’

De overheid heeft via Agentschap NL subsidie verleend. Programma-adviseur Evert van de Laar: ‘De overheid wil de invoering van voertuigen die minder milieubelastend zijn versnellen. Wij vragen van de deelnemende bedrijven om verslag te doen van de bevindingen.’

Verwacht wordt dat een besparing aan brandstof van tussen de 15 en 25% wordt bereikt en evenredig een reductiepercentage van de CO2-uitstoot.

Partners