friesjournaal logo

WORKUM – De beroemde volksschilder Jopie Huisman (1922-2000) heeft in Workum, waar hij is geboren en getogen en waar hij de laatste twintig jaar van zijn leven heeft gewoond, voor een vruchtbare voedingsbodem gezorgd. In het Friese stadje is een levendige kunstcultus ontstaan. Er zijn naast het Jopie Huisman Museum inmiddels zes galerieën. De laatste die is geopend is niet de eerste de beste: Galerie Kesk-Art van Klaas (67) en Sophie Elzinga (64).

De galerie is ondergebracht in het Sleeswijckhuys. Dit monumentale patriciërshuis is een bijzondere locatie, wist Sophie te vertellen. ‘Hier is in 1986 het Jopie Huisman Museum begonnen. In de eerste jaren kwamen hier per seizoen meer dan honderdduizend mensen over de vloer. Het was zo druk dat een nieuw museum nodig was. Dat is gebouwd hier aan de overkant van Noard,’ zegt Sophie, wijzend op het karaktervolle pand waarin een deel van de schitterende collectie van de ‘schilder van het mededogen’, zoals Jopie werd betiteld, is ondergebracht.

Het Sleeswijckhuys is eigendom van Vereniging Hendrick de Keyser (sinds 1918), die vanuit Amsterdam wordt bestuurd en ervoor zorgt dat architectonisch belangrijke gebouwen in luister worden behouden. Klaas: ‘We hebben het pand twee jaar gehuurd met een optie voor nog een jaar. Het mes snijdt aan twee kanten. Op deze manier kan Hendrick de Keyser het bezit laten renderen en heeft Workum geen leegstaand pand. Daar komt bij dat wij in een heel representatieve en inspirerende ambiance schitterende kunst kunnen laten zien.’

Klaas (consulent van de KNJV en adviseur faunabeheereenheden in Friesland, Groningen en Drenthe) en Sophie zijn kunstliefhebbers/verzamelaars en voor het eerst professioneel actief. Het is een hele onderneming om dit zakelijk avontuur aan te gaan. Wat hen bezielt? Sophie: ‘Ik wil niet zitten niksen.’

Vroeger dreef ze in Leende (Noord-Brabant) een antiekzaak. Toen ze tien jaar geleden Klaas leerde kennen en de twee verkering kregen kwam ze naar Friesland. ‘Ik liep al langer rond met het plan een galerie te openen, maar ik kon geen geschikt pand vinden. Het Sleeswijckhuys is een prima onderdak voor een galerie omdat het meerdere vertrekken heeft en je dus ook werk van meerders schilder kunt exposeren.’

Hans Wiegel (‘Ik heb nog nooit een galerie geopend’) werd bereid gevonden de galerie en de openingsexpositie in te wijden. Hij bevond zich op vertrouwd terrein: ‘Ik ben hier en in het museum meermalen bij speciale gelegenheden geweest. Onder andere bij de opening van het nieuwe Jopie Huisman Museum in 1992. Het was een feest om bij Jopie te zijn. Tijdens de opening zei hij tegen mij en oud-premier Jelle Zijlstra: “kom, het is hier zo druk, we gaan naar mijn huis en daar lekker paling eten”. Hij was bloedserieus!’

Vorig jaar werd in het Sleeswijckhuys nog de jubileumexpositie ‘De Andere Kant’ gehouden met 150 Jopie’s die in particulier bezit zijn. De organisatoren Jacob Huisman, de jongste zoon, en Joop Huisman (oomzegger van Jopie) waren bij de opening van Kesk-Art aanwezig.

‘Wij hadden hier mooi werk hangen, maar deze kunst doet er niet voor onder,’ zeiden de beide mannen vol bewondering. Joop kocht meteen twee schilderijen.

Sophie glom van trots. Met reden. Ze zei: ‘De openingsexpositie gaat van start met twaalf kunstenaars, en niet de minsten. Enkelen onder hen hebben internationale faam verworven. Pieter Verstappen heeft de prestigieuze Amerikaanse Birds in Art-prijs gewonnen, Cornelis Le Mair is de grootste ambachtelijke schilder van deze tijd, Toos van Holstein is over de hele wereld te zien en de Bulgaar Tjavdar Iliev, lid van de Puchri Studio, is een zeer vooraanstaand beeldhouwer die is uitverkoren om een bronzen buste met valk te maken van de overleden Sjeik van Dubai, in opdracht van diens 22 kinderen.’

Hoe ze deze klinkende namen wist te strikken? Sophie: ‘Het werk en de kunstenaars kennen, aardig zijn en blijven benaderen!’

De andere kunstenaars van wie momenteel werkt hangt zijn: Martin Hogeweg, Herman Vos, Gijs Wouters, Antje van der Werf, Ahmad Haraji, Annemiek Punt, Noud Adams en Hiske Wiersma.

Kesk-Art maakte een vliegende start. In de eerste week werden vijf doeken verkocht. Klaas en Sophie vinden dat niet vreemd in deze tijd: ‘Kunst was en is een van de beste beleggingen en waardevaste die je kunt doen.’

Partners