friesjournaal logo

HEERENVEEN – Het geloei van koeien dat ooit op de Koemarkt in Heerenveen was te horen, heeft een kleine twintig jaar geleden plaatsgemaakt voor een groot aantal decibels. Muzikale wel te verstaan, steeds verzorgd door het dweilorkest De Glasblazers en zoals nu weer op de traditionele laatste zaterdag van juni, brassband Pro Rege, de Frisian Star Band en zangers met nationale allure. ‘Een kolkende succesformule’ meldt een krantenkop, vooral omdat de Night of the Koemarkt is afgestemd op een in leeftijd breed publiek.

De laatste jaren wordt intensief gewerkt om het druk bezochte en grootste gratis toegankelijke muziekevenement in Friesland, dat indertijd vanuit de Horeca werd opgezet, verder te professionaliseren. Voor het eerst was er nu een viertal ambassadeurs voor ontvangst van de gasten in de VIP tent. Een kwartet met bekende gezichten uit het Heerenveense zakenleven: Cor Pot, Tjitse de Vries, Berend Lania en Appie Kamsma. Verantwoordelijk voor de technische zaken was Jacco Kuiper. Zijn grootste zorg is dat de stroom niet mag uitvallen. “Wat ik mooi vind is dat je hier in de tent nergens kabels over de vloer ziet liggen”, zegt de dagelijks als assuradeur bezige Kuiper. Wie ook een grote verantwoordelijkheid draagt, is Carin Hoekstra. Zij onderhoudt de contacten met de sponsors die gezamenlijk € 100.000 beschikbaar stellen voor het welslagen van het promconcert. “Dankzij die inbreng kunnen duizenden mensen gratis genieten van hetgeen hier ten gehore wordt gebracht. Jammer dat het na zo'n avond dan ineens weer voorbij is”, aldus Carin.

Letterlijk en figuurlijk qua haar omvangrijk postuur swingde het optreden van de van The Voice op Holland bekend geworden zangeres Shirma Rouse met haar gospelkoor de tent uit. Maar ook Charly Luske, Erica Greenf13ld en Ferry van Leeuwen en dj Dennis van der Geest zweepten het publiek op.

Partners