friesjournaal logo

Wat waren we trots om voor TomTom te mogen werken. De allereerste navigatieproducten mochten medewerkers van ons bedrijf in de winkels demonstreren. Het ging om ruim duizend activiteiten per jaar in de Benelux. Als zoete broodjes gingen de mobiele navigatiekastjes over de toonbank (toen ongeveer 1.000 euro per stuk). We waren een belangrijke partner voor TomTom en dan bemoeit de directie zich daar ook mee. Een lid van de board vond het ook belangrijk om bij ons in Sneek langs te komen.

Altijd spannend natuurlijk, wie weet wilden ze nog veel meer met ons doen. De ontvangst was hartelijk, we kregen complimenten over de uitvoering en TomTom groeide bizar snel. Ook wij vertelden enthousiast over alle activiteiten die wij voor vele A-merken mochten uitvoeren in de markt. En dat was precies het onderwerp waar TomTom met ons over wilde spreken. Ze eisten van ons dat we exclusief voor TomTom gingen werken en niets zouden doen met aanbieders die ook maar enige vorm van concurrentie van het Amsterdamse bedrijf zouden zijn. Wij moesten per direct afscheid nemen van de klant Mio, anders zou TomTom met ons stoppen. Het werd een ongemakkelijk gesprek.

Ietwat verbijsterd bleven wij achter. Een tevreden opdrachtgever vertellen, dat wij niet langer meer konden werken voor dit bedrijf, hadden we nog niet eerder meegemaakt. Powerplay! Deloitte, ING of Post.nl werken ook voor meerdere kannibaliserende opdrachtgevers. Albert Heijn verkoopt ook Coca Cola én Pepsi. 

Hamilton Bright was rond 2005 nog klein en dan zijn er opdrachtgevers die vinden dat ze eisen kunnen stellen. Dat paste niet zo bij ons. Exclusief werken voor bepaalde opdrachtgevers terwijl we operationele activiteiten uitvoerden, slaat nergens op. 

Uiteindelijk heeft TomTom ons enorm geholpen met deze boodschap. We vonden onszelf het beste bureau van Nederland op ons terrein en dachten dat er nog voldoende ruimte was voor nog een ‘Hamilton Bright’. We besloten onze eigen concurrent op te richten. In het midden van het land huurden we een keurig bedrijfspand en een ‘high potential’ van Hamilton Bright ging dit nieuwe bedrijf vormgeven. We gaven dit label de naam Pentagon Retail Solutions. Zo hadden we nog een mooi ijzer in het vuur. 

We vertelden aan de betreffende opdrachtgever, dat wij het enorm vervelend vonden om te moeten mededelen dat wij helaas de samenwerking moesten stoppen. Maar over een goed alternatief hadden we wel nagedacht: “In Nijkerk zit een heel goed bureau”. Na enkele gesprekken met ‘Pentagon’ vonden zij dat ook.

Pentagon had een vliegende start met deze grote opdrachtgever en groeide in 5 jaar tijd uit tot een bekend Field marketing en sales bureau in Nederland.

Na die 5 jaar hebben we een persbericht uitgestuurd, dat Hamilton Bright een bedrijf uit Nijkerk had overgenomen. Dat gaf ons zoveel extra body, dat moeizame discussies over exclusiviteit niet meer zijn voorgekomen.

Partners