Een bedrijf starten betekent over het algemeen lang en hard werken voordat je jezelf kunt belonen. Dat moet je willen en kunnen en anders ben je geen ondernemer. Alles hangt van jou af en als je succesvol wordt met je bedrijf is dit primair jouw succes. De vent of vrouw maakt nu eenmaal de tent. Of moet je ernaar streven dat het bedrijf gewoon goed wordt en onafhankelijk van jou als ondernemer wordt?
Ruim 90% van de startups wordt niet succesvol. Dat kan veel verschillende oorzaken hebben en hoeft uiteraard niet te maken te hebben met de kwaliteit van de ondernemer. De factor geluk is bij een startup nu eenmaal ook significant aanwezig.
Heb je wel het geluk dat je bij die 10% zit, dan geeft dat trots en heb jij dat bereikt als ondernemer. Je bent iets gestart en na 5 jaar blijkt dat je daar goed van kunt leven. Dan voeg je dus iets toe aan de markt en kun je tevreden zijn.
Veel ondernemers vinden het prima om relatief klein en overzichtelijk te blijven. Zelf blijf je het gezicht van het bedrijf. Je blijft op de hoogte wat er speelt in de markt en op die wijze weet je waarde richting je klanten vast te houden. Vooral in veel vrije beroepen zoals financiële dienstverleners, advocatenkantoren, technische bureaus en bijvoorbeeld communicatiebureaus is dit iets wat je veel tegenkomt.
De vent maakt dan inderdaad de tent. Pas als ze denken aan stoppen, begint het nadenken over de waarde van het bedrijf.
Een boeiend fenomeen. Ooit ben je begonnen aan een droom om een eigen bedrijf te beginnen, dat wordt een succes en dan komt er een ook een tijd van afscheid nemen. Dan zou het toch mooi zijn als je nog een mooi bedrag kunt krijgen voor je bedrijf. En dat is dan vaak een hele uitdaging. De afhankelijkheid van jou als ondernemer is simpelweg zo groot dat daarmee de waarde enorm daalt, omdat een potentiële koper de tent koopt en niet de vent.
In veel gevallen is ooit vol trots ook nog de naam van de ondernemer gekoppeld aan het bedrijf. Dat maakt de uitdaging voor een succesvol vervolg van het bedrijf vaak nog groter.
Wil je na een succesvolle start van het bedrijf verder opschalen, dan kom je in een heel andere competitie terecht. Dat vergt ook veelal andere competenties. De manier waarop je de eerste vijf jaar iets hebt neergezet is niet de manier waarop je het bedrijf verder laat groeien.
Alles draait dan om visie, organisatiestructuur, innovatiekracht, medewerker- en klantbetrokkenheid etc. Weet je die fase te bereiken, dan is automatisch jouw afhankelijkheid als eigenaar geminimaliseerd en is je bedrijf super interessant voor een potentiële koper. De tent maakt dan de tent en dat vindt een potentiële koper veel interessanter.