friesjournaal logo

‘Rendement’, schreeuwen over het algemeen alle aandeelhouders. Daar draait het om: als aandeelhouder wil je simpelweg dat er geld wordt verdiend, zodat je zoveel mogelijk genereert uit je belegging. Lekker gemakkelijk. Inmiddels kom je daar (gelukkig) niet meer mee weg. Voor nieuwe generaties worden ‘hogere doelen’ van belang en wordt het steeds minder geaccepteerd om alleen winst als belangrijkste doelstelling te definiëren. Zij vragen om ‘purpose’ en wat zij eisen, dat gaat bedrijven laten bewegen.

Een goede balans vinden tussen het rendement dat nodig is om het bedrijf gezond te houden en de organisatie die bijdraagt aan een diepere behoefte en hoger doel. Bedrijven die dat weten te bewerkstelligen, zijn de winnaars van morgen. De (finale) consument en de werknemer bepalen uiteindelijk de koers van de bedrijven. Het hebben van een duidelijke purpose is marketingtechnisch natuurlijk een stevig argument, maar het gaat veel verder dan de inzet van een handig marketingtool. 

Purpose gaat over het hebben van een dieper gevoel van betekenis en richting voor het bedrijf. Het omvat de manier waarop een bedrijf werkt, de producten die het maakt en de rol die het speelt in de samenleving. Een duidelijke purpose zorgt voor een authentieke verbinding tussen het bedrijf en de klanten, werknemers en stakeholders, wat weer kan leiden tot een positieve impact voor de hele samenleving.

Zo zou je de droom van je organisatie moeten formuleren. En dan iedere dag een beetje dichter bij de waarheid komen. Dat lukt alleen als de directie dit oprecht uitstraalt en hier iedere dag naar handelt. De grote bedrijven zijn allemaal al jaren aan het stoeien met deze uitdaging. Het MKB hobbelt daar wat achteraan en laat ook veel prachtige voorbeelden zien. De traditionele kleinere bedrijven hebben over het algemeen de meeste moeite met deze verandering en zijn daar ook niet meer toe in staat in veel gevallen. Omdat ze niet kunnen en willen, hoor je kreten als ‘moderne flauwekul’.

Natuurlijk is het voor de marketing van je bedrijf ook handig, als je deze zaken voor elkaar hebt. Je waarde, missie en beloften aan de samenleving moet je vooral laten zien en vertellen. Dat is een steeds belangrijker verkoopargument.

Als een bedrijf staat voor een hoger doel dan alleen omzet en marge, maakt dat daarnaast de werknemers gelukkiger in het bedrijf. En dat is nogal een belangrijk gegeven. Het wereldwijde percentage van werknemers dat aangeeft gelukkig te zijn in het werk is slechts 40 procent, zo blijkt uit onderzoek van Great Place to Work. Het belangrijkste deel van de huidige nieuwkomers op de arbeidsmarkt wil iedere dag energie krijgen van het werk wat ze doen. Fulltime werken is voor deze groep tegenwoordig 32 uur en daar kun je wat van vinden. Dat ze bij de organisaties waar ze werken een gezonde ‘purpose’ afdwingen is alleen maar een prachtige ontwikkeling.

Partners